Kajak: kunskapstest!

Ja sitsen är viktig och måste passa utövaren. Ju bättre skålningen passar baken desto mindre punktbelastning.

Intressant att de flesta kanotister här på Utsidan tittar på "vingarna" först och sedan eventuellt sitsen.

Ifall sitsen har för stor skålning kommer sittknölarna möra sittfläsket, speciellt ifall lite kroppsrotation används. Testa att gunga lite fram och tillbaks i sätet med lätta tramprörelser. Idealet är ifall sits och bak fungerar som en knäled, dvs baken glider runt i sitsen utan att glappa.

Rockpoolen ser trevlig ut. Lite extra benutrymme är man inte bortskämd med i moderna havskajaker.
 
Tack för alla svar! Såg även att Valley hade liknande kajaker som Explerer och dessutom i lite längre utförande (upp till 550 cm: Q-boat). En anledning varför jag skrev det här inlägget var ju givetvis att jag skulle få tips om kajaker (utifrån de preferenser som jag just nu har) som jag kunde testa och bilda mig en egen uppfatting om. Och som någon nämnde min smak kommer säkert att förändras med tiden oxå, men nånstan måste jag ju börja.

Men jag har inte riktigt bestämt mig om jag vill ha en rolig och lekfull kajak (Polar, Explorer, Dex), en snabbare kajak som ändå är lättmanövrerad (Distance, kanske q-boat och Nordkap) eller nåt mitt emellan (Vad skulle det vara? Xp kanske??).

Men det är bara ut o testa! Det är väl det enda sättet att få reda på mina frågor :).

/Petri
 
Puttri; sa:
Men jag har inte riktigt bestämt mig om jag vill ha en rolig och lekfull kajak (Polar, Explorer, Dex), en snabbare kajak som ändå är lättmanövrerad (Distance, kanske q-boat och Nordkap) eller nåt mitt emellan (Vad skulle det vara? Xp kanske??).

Från någon som inte är lika trött som jag får du snart respons på "snabbare" samt på rankingen du estimerade. Själv går jag och knoppar en stund.

(Nä, jag kan inte hålla mig; Nordkap anses nog knappast som "snabb". Oavsett vad "snabb" kan betyda...)
 
Nja

Mezzner; sa:
Snabb, och lekfull som i rolla; Inuk?


Ja, en röd i kevlar :)

Hmm..med risk för att "kasta en sten i ett glashus"..så är mitt råd.. Skit i hastigheten!

Köp en kajak som du känner dig trygg och trivs i. När du har lärt dig att hantera kajaken i alla typer av väder och känner dig "trygg/mogen" för en utmaning så uppgraderar du.

Nu vill jag inte vara taskig men skall vi vara helt ärliga så tror jag inte att du kommer att paddla mycket fortare än 3,5-4,5 knop (någon längre sträcka) nu o i början (innan du har fått in en bra paddelteknik), oavsett hur stor o stark du är..

I de hastigheterna spelar det ,i princip, inte någon större roll vilken kajak du väljer.. Du kommer desutom säkert paddla fortare (högre medelfart) i någon av de "långsammare" kajakerna pga mindre våt yta och det faktum att du känner dig tillräkligt trygg för att verkligen "ta i" och paddla på rätt sätt (bål rotation ,raka armar och "paddelhäng")

Nu vet jag iofs inte om du är ute efter en motionslåda eller en turbåt men för motion på flatvatten är dock ingen av namngivna kajaker någon höjdare..

För att avsluta..Jag vet minst en liten ettrig(och väldigt trevlig) tjej som lätt paddlar om många STORA killar i sin "långsamma" Dex. Jag älskar iofs min Inuk..den är riktigt fin.. men jag tror du kommer har roligare i en annan kajak första året..


Ut o prova och glöm inte att byta kajak så ofta du kan :)

Lycka till med letandet..

[Ändrat av Roberth 2007-07-06 kl 20:56]
 
Re: Nja

Roberth; sa:
Mezzner; sa:
Snabb, och lekfull som i rolla; Inuk?


Ja, en röd i kevlar :)

Hmm..med risk för att "kasta en sten i ett glashus"..så är mitt råd.. Skit i hastigheten!

Köp en kajak som du känner dig trygg och trivs i. När du har lärt dig att hantera kajaken i alla typer av väder och känner dig "trygg/mogen" för en utmaning så uppgraderar du.

Nu vill jag inte vara taskig men skall vi vara helt ärliga så tror jag inte att du kommer att paddla mycket fortare än 3,5-4,5 knop (någon längre sträcka) nu o i början (innan du har fått in en bra paddelteknik), oavsett hur stor o stark du är..

I de hastigheterna spelar det ,i princip, inte någon större roll vilken kajak du väljer.. Du kommer desutom säkert paddla fortare (högre medelfart) i någon av de "långsammare" kajakerna pga mindre våt yta och det faktum att du känner dig tillräkligt trygg för att verkligen "ta i" och paddla på rätt sätt (bål rotation ,raka armar och "paddelhäng")

Nu vet jag iofs inte om du är ute efter en motionslåda eller en turbåt men för motion på flatvatten är dock ingen av namngivna kajaker någon höjdare..

För att avsluta..Jag vet minst en liten ettrig(och väldigt trevlig) tjej som lätt paddlar om många STORA killar i sin "långsamma" Dex. Jag älskar iofs min Inuk..den är riktigt fin.. men jag tror du kommer har roligare i en annan kajak första året..


Ut o prova och glöm inte att byta kajak så ofta du kan :)

Lycka till med letandet..

[Ändrat av Roberth 2007-07-06 kl 20:56]

Har hållit på med många olika sporter genom åren, där den gemensamma nämnaren är känsla och teknik (Friidrott, tynglyftning, beachvolley, klättring) och en det är en anledning till att jag håller på att fastna för för just kajak. Så jag är definitivt ute efter en kajak jag kan utvecklas i... Eftrsom jag gillade Distance så tror jag att skall det blir riktigt kul att testa Dex...
 
Begreppet snabb kajak har ju diskuterats förr.

Inuken har relativt lågt släpmotstånd, men visst det förutsätter en viss hastighet för att vara relevant. Jag tror dock att det finns en och annan som redan första året börjar transportera sig med hastigheter där skrovformen mm har betydelse.

Jag vet att jag själv försökte hålla mig runt 8,5 km/h relativt tidigt.

Helt klart är dock att den största skillnaden mellan kanotisterna är vad man har för mål med sin paddling.

Personligen ser jag det som trevlig träning, och på långtur kanske jag inte har krav på en viss minimihastighet, men jag paddlar ju med en generell ambition att ta mig mellan etappmål, och ju längre jag hinner desto bättre - om jag spetsar till det.

Dock möter man ju många kanotister som snarare promenadpaddlar mellan skär och holmar och där hastigheten saknar betydelse...
 
Mezzner; sa:
Helt klart är dock att den största skillnaden mellan kanotisterna är vad man har för mål med sin paddling.

Personligen ser jag det som trevlig träning, och på långtur kanske jag inte har krav på en viss minimihastighet, men jag paddlar ju med en generell ambition att ta mig mellan etappmål, och ju längre jag hinner desto bättre - om jag spetsar till det.

Dock möter man ju många kanotister som snarare promenadpaddlar mellan skär och holmar och där hastigheten saknar betydelse...

Håller med dig. Alla har vi olika mål med vår paddling.
Jag tycker om kontroll, vågor och att rolla. Dvs. mitt mål är framförallt att utvecklas som "promenadpaddlare" .
Att paddla fort på havet är ju även rätt kul och därför motionspaddlar jag ca 6 mil eller mer i veckan men detta gör jag framförallt för att klara av mitt andra paddlingsmål, nämligen långturer.. året om (skönt att veta att man lätt klarar av att hålla 6knop någon mil om det skulle behövas).

Anledningen till att jag föreslog en Explorer var att jag tycker den är en bra allroundkajak (inte bäst på något men bra på mycket). Vad jag vill säga är att jag inte tror att en nybörjare skulle tycka det skulle vara så kul eller givande att tex. öva sveptag, svänga genom att kanta eller rolla i vågor om han satt i en Inuk. Speciellt inte eftersom trådskaparen sökte en skedda kajak med V botten och skarpa slag.. Vad jag vet så har i alla fall inte min Inuk några skarpa slag eller någon skedda :)

Jag älskar min Inuk men skulle inte tro att den är det själklara valet om man vill lära sig "paddeltrixande" och kajak kontroll med hjälp av kantringar..på havet..i lite sjö..(vad jag förstår så är det ett av trådskaparens mål)

Inlärningskurvan är ju dock relativt låg så visst kan även en Inuk vara en bra nybörjarkajak spec om hastighet,på havet,är ett mått på "utveckling" men då finns det ju ett antal snabbare kajaker som också klarar av "hög" sjö.

(Eplorer har ej skarpa slag men uppfyller nog ändå trådskaparens krav på egenskaper)
[Ändrat av Roberth 2007-07-07 kl 21:05]
 
Mezzner; sa:
Dock möter man ju många kanotister som snarare promenadpaddlar mellan skär och holmar och där hastigheten saknar betydelse...

Nädå... :) Hastigheten är av yttersta vikt! Inte chans att vi tar en hastiget som ger ett endaste slag över promenadpuls tack... ;)

(Känns det jobbigt att vara i minoritet Mezzner? ;) Jag finns i min förening, och bland mina övrigt paddlingkamrater, både inom majoriteten och definitivt ute i ytterligheten... Men jag har ju också en förnämligt splittrad personlighet :) )
 
Re: Tråd om

Roberth; sa:

Tack, men som Roberht redan nämnde så är jag inte så intresserad av en riktigt så snabb kajak.

Snubblade dock över Goltziana på Nautopps hemsida som verkar prisvärda... Framförallt Marlin men kanske oxå Piranha. Marlin skall vara lik P&H's quest, oxå en utpräglad skädda kajak (väl?...). Någon som har erferenheter av nåt av dessa?

Listan över Kajaker att testa blir bara längre och längre... :)
 
Ok, tack! Det var tydligt att jag är nybörjare då :). Det är alltså skäddakajaker jag är ute efter...

Gorans: Buckaneer har jag inte testat men den är väl till lite större personer och som jag nämnde vill jag gärna ha en ganska tajt sittbrunn och därmed faller den bort lite (plus att den är lite dyr).

Testade Buccaneeren häromveckan och blev väldigt positivt överraskad. Söker själv efter tajta sittbrunnar och god manöverbarhet/möjligheter till teknisk paddling, och trodde verkligen inte att den stora klossen var nåt för mig.

Men tusan, så fel jag hade! Den var svinkul att paddla! Svänger, som nån sa nånstans, på en femöring om man kantar den, och har bra kursstabilitet vid vanlig rakt-fram-paddling. Det är endast två saker som hindrar mig från att vilja ha en buccis:
1) utsikten. Fördäcket ser ut som en flyttkartong, inte det minsta graciöst.
2) höjden. Det var nästan ingen vind när jag prövade den, men jag kan tänka mig att de höga stävarna är väldigt vindkänsliga. Med andra ord kanske man måste vara stor och stark för denna kajak, men i så fall bara i motvind/snedvind.

/micke

p.s. skim dex - roligare blir det nästan inte. Men den tar ingen packning, vilket kan vara frustrerande i längden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.