Kajak för fotande på små sjöar

Hej!

Fotar mycket fåglar som hobby och är sugen på att prova på att fota från vattnet. Behöver något som kan transporteras relativt enkelt och inte tar upp en massa plats så vanlig båt är inte av intresse. Kajak som väger <25kg och kan transporteras på takräcke verkar mycket trevligare, särskilt om den inte är alltför lång så den kan lagras smidigt när man inte använder den.

Så jag tror jag vill ha något som:
väger < 25 kg
kostar < 8000:- helst
är stabilt (både bredden och formen påverkar väl detta)

Finns dock en uppsjö av tillverkare och modeller, så trots att jag läst en hel del senaste dagarna känner jag inte att jag kan peka ut något specifik som verkar passa bäst. Tyvärr har jag inga bra butiker nära där jag kan klämma på lite olika modeller, så tänkte försöka sikta in mig på ett par intressanta och sedan ta mig till en återförsäljare för att titta på dem.

Kajaken ska användas på små sjöar vid bra väder, så behöver inte vara ämnade för vind och vågor. Kamerautrustningen är väldigt tålig och kommer dessutom att förvaras i vattentät säck när den inte används.

Är 176cm och väger 77-78kg. Har paddlat kajak ett fåtal gånger, men det var 5-6 år sedan sist.

Några förslag? Kollar jag på Blocket ser jag t.ex. Tahe Titris 12/14, SeaBird Discovery 430, "argo399" (som jag inte hittar någon info om på nätet) och ett par andra, men tänkte att någon här säkert har lite rekommendationer. Tack på förhand! (Ser även att XXL har en del, men jämför man deras modeller med tillverkarens info verkar detta vara lite "specialvarianter" med färre features så vet inte vad mer de snålat på...)
 
Låter som en fiskekajak skulle passa Dina syften bra denna http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batar-och-motorer/gummibatar/kajak-650399/ har blivit väldigt poppis och funkar bra när Du vill ha med massa utrustning, sedan om det är fiske eller foto den är stadig, lättransporterad på takräck och får plats i de flesta förråd när den inte används.

Köp till en sittdyna och en paddel och välj en så lång paddel som möjligt då kajaken är bred så behövs det gärna 240cm för bekvämare paddling och kajaken har flera stuvfack för prylar och det är lätt att montera saker på den vid behov.

Så för de 3000 kr plus paddel och dyna så får mycket kajak för pengarna ;-)
 
Seabird Discovery 430 har jag och brodern ägt varsin nu i 5-6år och den skulle jag rekomendera till dig. Avvakta ngt "erbjudande" så får du en hållbar och mkt stabil kajak för dina ändamål.....

Vi fotograferar och fiskar utan några som helst problem med dem....De är i 3-lagers PU och har hållt mkt bra trots tuff vildmark och steniga vatten under åren...

/lycka till
 
Jag skulle fundera på en elmotor att smyga fram med paddelrörelserna skrämmer många fåglar.

Stor sittbrunnen skulle jag föredra. I många år hade jag kameraväska under knäna i min VKV Lisa. Roder på kajaken är nästan nödvändigt för att hålla riktningen när man sätter fast paddeln på däck och komponerar bilden.

Thure
 
Låter som en fiskekajak skulle passa Dina syften bra denna http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batar-och-motorer/gummibatar/kajak-650399/ har blivit väldigt poppis och funkar bra när Du vill ha med massa utrustning, sedan om det är fiske eller foto den är stadig, lättransporterad på takräck och får plats i de flesta förråd när den inte används.

Köp till en sittdyna och en paddel och välj en så lång paddel som möjligt då kajaken är bred så behövs det gärna 240cm för bekvämare paddling och kajaken har flera stuvfack för prylar och det är lätt att montera saker på den vid behov.

Så för de 3000 kr plus paddel och dyna så får mycket kajak för pengarna ;-)

Hej! Hade faktiskt kikat på denna då det finns en låååång tråd på ett fiskeforum där folk verkar väldigt förtjusta i den och har modifierat dessa en hel del. Dock har jag dålig erfarenhet av kombinationen Jula+billigt, men det kanske inte gäller i detta fallet? :)

Har du tid och lust kan du bygga en väldigt lätt och fin kanadensare =)

http://thomassondesign.com/katalog/mina-kanadensare/sport-325

Tid, lust och plats! Ska bygga nytt garage till hobbybilen i höst eller nästa vår men efter det kan jag tänka mig ett projekt som detta. Men skulle gärna vilja ta mig ut innan dess.

Seabird Discovery 430 har jag och brodern ägt varsin nu i 5-6år och den skulle jag rekomendera till dig. Avvakta ngt "erbjudande" så får du en hållbar och mkt stabil kajak för dina ändamål.....

Vi fotograferar och fiskar utan några som helst problem med dem....De är i 3-lagers PU och har hållt mkt bra trots tuff vildmark och steniga vatten under åren...

/lycka till

Hej, vad tror du vore ett bra erbjudande på dessa? De finns för 6990 just nu. Kul att höra att du gillar den då den är en av de få som jag hade på min lista.

Jag skulle fundera på en elmotor att smyga fram med paddelrörelserna skrämmer många fåglar.

Stor sittbrunnen skulle jag föredra. I många år hade jag kameraväska under knäna i min VKV Lisa. Roder på kajaken är nästan nödvändigt för att hålla riktningen när man sätter fast paddeln på däck och komponerar bilden.

Thure

När du säger smyga fram, vad pratar vi om för avstånd? Jag har tillräckligt med brännvidd för att fota på 15-30 meters avstånd beroende på vilken fågel det är. (Bifogat foto var på 40+ meters håll så fick beskära en del men det är inga problem oftast...)



tack alla!
 

Bilagor

  • IMG_5115.jpg
    IMG_5115.jpg
    63.7 KB · Visningar: 731
Packraft är så kursinstabil att jag skulle välja bort den som fotofarkost.

Svanhannar uppfattar min vita VKV som en konkurrent och gör anfall. Kan kanske vara ett tips om färgval på kajak.

Fördel med elmotor kan också vara att man snabbare är skjutklar.

Thure
 
När du säger smyga fram, vad pratar vi om för avstånd? Jag har tillräckligt med brännvidd för att fota på 15-30 meters avstånd beroende på vilken fågel det är. (Bifogat foto var på 40+ meters håll så fick beskära en del men det är inga problem oftast...)

Beror på vilka fåglar du skall fotografera, men det är som Thure säger, fåglar tror att kanotister är stora rovfåglar. Sothöns, doppingar, änder och givetvis svanar går att komma ganska nära men tex storlom brukar sticka när jag är 50 meter från dem.

Tänk även på att det blir svårare att sikta rätt från flytetyg som rör sig samt att det är svårare att hålla balansen när du kikar genom sökaren.
 
Beror på vilka fåglar du skall fotografera, men det är som Thure säger, fåglar tror att kanotister är stora rovfåglar. Sothöns, doppingar, änder och givetvis svanar går att komma ganska nära men tex storlom brukar sticka när jag är 50 meter från dem.

Tänk även på att det blir svårare att sikta rätt från flytetyg som rör sig samt att det är svårare att hålla balansen när du kikar genom sökaren.

Hej,

Har fotat en del från mindre båtar på hav samt fotar mycket flygande fåglar (handhållet 500mm objektiv) så det sista är jag inte alltför orolig för, dock vill jag undvika att skrämma fåglarna om möjligt (dels för fotandets skull, men framför allt för att jag inte vill störa dem...). Har googlat lite för att se om någon specifik färg är att föredra, men det verkar som om olika arter undviker olika färger.

Ska se om jag kan få tag på någon av de som fotar från kajak och se om de har några råd angående det. Tack!
 
Packraft är så kursinstabil att jag skulle välja bort den som fotofarkost.

Svanhannar uppfattar min vita VKV som en konkurrent och gör anfall. Kan kanske vara ett tips om färgval på kajak.

Fördel med elmotor kan också vara att man snabbare är skjutklar.

Thure

Elmotor är lite mer än jag vill ge mig in på just nu, men ska definitivt ha det i åtanke. Går det att använda motor på de flesta kajaker (med lite modifikationer), eller är det specifika designer jag ska titta på eller undvika?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.