Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kaffepåse
- Trådstartare bloodarn
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Klart man kör med kaffepåse. Måste säga att jag aldrig upplevt den som bristfällig avseende täthet. Fast det beror ju lite på hur länge kaffet räcker...
Har inget mönster, men de brukar ju se lika ut ungefär och det är ju typisk lappslöjd, även om det är vanligt att de sys som vanligt "svenne-handarbete" av tanter i norra norrland.
Det kanske inte är så lätt att få tag på rätt skinn heller? Det är ju rätt tunt och dessutom inte koskinn antar jag...
Det går nog att skicka efter färdiga från Kiruna; t ex Thorneus Rensprodukter och Wennbergs slöjdaffär kan ju funka.
Har inget mönster, men de brukar ju se lika ut ungefär och det är ju typisk lappslöjd, även om det är vanligt att de sys som vanligt "svenne-handarbete" av tanter i norra norrland.
Det kanske inte är så lätt att få tag på rätt skinn heller? Det är ju rätt tunt och dessutom inte koskinn antar jag...
Det går nog att skicka efter färdiga från Kiruna; t ex Thorneus Rensprodukter och Wennbergs slöjdaffär kan ju funka.
Länge envisades jag med att ha kokkaffet rakt av i kaffepåsar av skinn. Och lämnade ett doftstråk efter mig under vandringar, och arom. Inbillade mig att fettet i kaffet skulle täta skinnet till slut, men det hände aldrig. När jag fick klart för mig att en gammal samegubbe hade plastpåse i sin kaffepåse gav jag mig, och tillförde en sådan
Raskesven
Raskesven
Prova sök efter kaffepåse och kaffepose på google.com.bloodarn; sa:Hej, någon som vet vars man eventuellt kan komma över en ritning(mått) till att göra en egen kaffepåse i skin? Vore tacksam för all hjälp![]()
Här är en:
http://www.pitesamisk.no/vedlegg skoleprosjekt/Ornes skole/Kaffepose oppskrift.htm
Det är dock lite mer än mått att tänka på ifall du lagar en själv och ska få ett bra resultat, vilket skinn det är och hur det har bearbetats osv. Det är ju skillnad på en kaffepåse och en kaffepåse också!
Så mitt tips är att prata med någon som driver med äkta sameslöjd, köp skinn där, eller en färdig fin kaffepåse! Kostar runt 500-1500kr.
Här hittar du sameslöjdare:
http://www.gaaltije.com/generella_dokument/Foretagskatalogen/Main.asp
Re: varför kok?
Isåfall blir då frågan; hur värmer du vattnet och vart har du kaffet? Har du med en kaffepåse och en kaffepanna och den där plastprylen? Och, hur kan då detta bli betydligt smidigare?
Bistrobryggare? Behövs det inte varmt vatten för den där prylen då? Och behövs det inte kaffe för den där prylen också?nr23se; sa:varför envisas alla med att ha kokkaffe på turen? en bistrobryggare är betydligt smidigare och man får godare kaffe på köpet.
Den här är mycket smidig i fält
Isåfall blir då frågan; hur värmer du vattnet och vart har du kaffet? Har du med en kaffepåse och en kaffepanna och den där plastprylen? Och, hur kan då detta bli betydligt smidigare?
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 810
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg