Kätterskor för långturer!!!

Jag är i desperat behov av ett par bra klätterskor för långturer på klippa. De skall vara så pass sköna att man kan ha dem på under en hel dag, men även ha så pass bra känsla att man kan njuta av sexa kruxen. Jag är med andra ord inte intresserad av träskorna Boreal Ace. Har provat ett antal olika alternativ Fiveten Newton (dålig känsla), Boreal Ace (ingen känsla), Five Ten Anasazi (Kan funka om man har en stor storlek). Är det någon som har ett bra förslag? Själv har jag hört talas om Scarpa Marathon. Är det bra känsla i dom?

Robban
 
Vilken känsla har dessa skor om man jämför med Five Ten Anazasi Velcro. Är det betydligt mindre känsla eller ungefär samma.
 
Jag hade ett par gamla omsulade Boreal Quantum med Fiveten-gummi (läs: väl ingådda) som jag tyckte fungerade bra. Men då passar de min fot riktigt bra också...

/Björn
 
Jag kör med ett par hyffsat rymliga La Sportiva Katana, som är en toffla med velcro. Varför köra med kassa skor bara för att man kör bigwall? Karborrelåsningen funkar dessutom bra när man fotjammar. Snörning har ju en tendens att trasas sönder.
 
Häxor på turen?

"Kätterskor" tror jag färdas på kvast, säkerligen ett bra fortskaffningsmedel för långturer ;)
 
Känsla viktigt på långtur

Håller med muadib om att man inte ska köra med kassa skor bara för att man klättrar långtur. Har du skor med känsla spar du mer energi (viktigt på långtur!) eftersom du då litar mer på dina fötter (sparar på din armstyrka) och är mindre rädd (vilket är oerhört energikrävande). Skor med velcro är bra eftersom du då kan släppa ut dina stackars tår på stand.
 
Har ett par Scarpa Marathon som funkat bra. Jag tror att flera märken har börjat komma med liknande skor men i Sverige lär vi inte få se dem. Fick själv köpa mina i Arco Italien.
 
scarpa marathon

Jag har systerskon Scarpa Eclipse (samma som Marathon men utan specialsulan under hälen och den slippriga snörningen) och den är alltför hård att vara kul. Ta en titt på La Sportiva Mythos. Mjuk sula utan att ha ihopknycklade tår a la Anasazi.
 
aaaaahhh!!!! sällsynt vacker och fantastiskt fjollig klätterläsning!

skor haha..... det finns bara ett märke när det gäller klättring och det borde ni ack så upplysta bergets despoter veta!
STUBAI!!!
Har gjort en formidabel sko i titan för långa turer...för att lyxa till det hela litegrann så har de lagt i en lädersula.... med denna enorma lyxen rekommenderas den även för 10 mils marcher i högt tempo.
Går även att brygga te i och kanske wooka någon liten sork på kvällen om man e på tur.
Mna behöver aldrig oroa sig för att halka och slå sig eller ja....tårna iaf... för den är hårdare än en skyddssko i tårna.
och vad det gäller grepp...tja...man ska väl inte va så jävla känslig...alla vet juh att det är mycket manligare att klättra med armarna.

Är man riktigt liten kan man även använda den som kajak. Stubai tar nog inte på sig något ansvar för en sådan aktivitet men sist jag aidade på kullen såg syntes det en liten kille i en sån.
Vet inte om det kan bero på dendär halvlitern med bensin som jag drack innan eller om det var något med korven.... skulle kunna va så också.

/blixt
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.