Kängvård

Frågor:
1) Hur vårdas bäst en Jörnkänga? Duger Lundhags Lädersmorning?
2) Hur vårdas bäst en Goretexkänga? Är det skillnad om man har nubuckläder eller mer traditionell läderyta?

Har Jörnkäna med läderskaft. Har alltid smort med nikewax men kanske slarvat med att tvätta rent och smörja in lädret mellan säsongerna. Har fått sprickor i narven på lädret. Narven är den glatta ytan på lädret.

Jag tror man måste tvätta bort den vattenavisande smörjan man smörjer på och använda ett fett som gör lädret mjukare när man skall förvara sina kängor. Är man flitig på att springa ute bör man nog göra detta några gånger per år.

Eller det kanske bara är så att nikewax inte är så bra för läderkängor?

GTX vet jag inget om när det är på fötterna. Jag anser GTX kängor var värdelösa, men detta är en subjektiv uppfattning :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips