Kängor safari/allround

Hej

Jag ska iväg på en resa till Sydafrika och har tänkt ge mig ut på safari o skulle därför behöva köpa ett par vandringskängor. Skulle gärna vilja hitta några som fungerar i varmt/fuktigt klimat så att jag även skulle kunna använda dem här på hemmafronten för ev. vandring i svenskafjällen.

Vad ska jag tänka på och har ni några tips?

Det är en stor skillnad mellan ett par safarilämpade kängor och lämpliga kängor för fjällvandring.

Mitt bästa råd är att köpa ett par välventilerade terränglöparskor och använda dem i Afrika, komplettera med gaiters (damasker) för att slippa få grus i skorna. Kängor behöver du egentligen bara om du skall vandra utanför leder och med packning. Jag skulle då rekommendera Meindl "desert fox".

När det gäller kängor för fjällen så kan det vara lämpligt med ett par vattentäta varianter. Kolla upp exempelvis Lundhags, Meindl och Hanwag. Alla har lämpliga modeller för ändamålet. Annars finns gummistövlar som är riktigt funktionellt, och i sammanhanget ett väldigt billigt alternativ.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tusen tack för tipset, hörde samma ifrån några andra så det blir nog till att hitta ett par vandringsskor för varmt klimat :)

Tusen tack för tipset, hörde samma ifrån några andra så det blir nog till att hitta ett par vandringsskor för varmt klimat :)

Tänk bara på att de flesta skorna som benämns som "hikingskor" här i Sverige har gore tex foder = Jättevarma i Afrika, och under svensk sommar.

Satsa på ventilerade skor, typ löparskor eller terränglöparskor. Fördelen med terränglöparskorna är att de har visst skydd för foten.

Om du ändå vill använda lämpade kängor kan jag tipsa om följande:

http://www.coldskills.com/zephyr-tf-desert-mid-p-1519-c-445.aspx
http://www.coldskills.com/meindl-desert-fox-p-303-c-445.aspx

Tunna ofodrade chukkas med råsidan utåt brukas gärna den torra tiden, gummistövlar under regnperioden. Gör det inte så besvärligt.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips