Kängor med goretex?

Membranet gör nog även att det tar längre tid att torka och att skorna ruttnar.

Enligt mina erfarenheter torkar skor med membran lika fort, så länge fodret är lika tjockt.
Ofta har dock gtx-skor tjockare stoppning och torkar därför långsammare. Jag brukar titta efter lätta skor, dessa har lite foder och torkar relativt fort.. membran eller ej.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har ett par meindl dovre extreme som Jag köpte förra året till att ha och fiska med. Men ska på min första fjällvandring nu under sommaren och börjar bli rädd att jag behöver en skalkänga? ?

Har ett par meindl dovre extreme som Jag köpte förra året till att ha och fiska med. Men ska på min första fjällvandring nu under sommaren och börjar bli rädd att jag behöver en skalkänga? ?

Det är en underbar känga även för oledad fjällvandring, oroa dig inte. Jag använde mina t ex under en tidig fjällvandring i rejäl vårflod. Kängorna rörde verkligen inte torr mark på en vecka och fötterna var torra hela turen.

Membran eller ej, det är fodrade kängor och därför är det kanske inte en god idé att vada i dem om vattnet går över kängkanten - då torkar inte fodret förrän du kommer in. Men det hade det garanterat inte gjort utan gore-tex heller.

Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att gå/stå i myrar, vatten och snö i en vecka med dessa. Dessutom är de ovanligt nog ofantligt sköna för breda fötter!

Enligt mina erfarenheter torkar skor med membran lika fort, så länge fodret är lika tjockt.
Ofta har dock gtx-skor tjockare stoppning och torkar därför långsammare. Jag brukar titta efter lätta skor, dessa har lite foder och torkar relativt fort.. membran eller ej.
Jag växlar mellan skor med och utan membran och kan nog skriva under på detta. Det är stoppningens tjocklek (och säkert även de material, som använts däri) som avgör torkningshastigheten - inte själva membranet.
Naturligtvis tokar helt ofodrade kängor fortast :).

Jag växlar mellan skor med och utan membran och kan nog skriva under på detta. Det är stoppningens tjocklek (och säkert även de material, som använts däri) som avgör torkningshastigheten - inte själva membranet.
Naturligtvis torkar helt ofodrade kängor fortast :).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips