Kängor-McKinley, Meindl, Garmont

Köpte för flera år sedan 2 par McKinley-vandrarkängor i läder på Intersport real. Sedan dess har jag gått i dessa året runt på alla underlag. Skogen på sommar och vinter, i stan, i skolan etc etc. Har fungerat underbart.
Eftersom de börjar bli lite väl utslitna köpte jag för några månader sedan ett par Meindl-Lima. Var då okunnig själv och litade på en till synes kunnig försäljare som "själv använder just den kängan". Storleken blev fel (tårna åker fram i kanten) men inte minst fungerar inte kängan på min fot, den är för smal. Så nu sitter jag med ett par Meindl, som inte använts och inte kan användas av undertecknad.

Funderar nu på ett nytt försök, men är osäker på vad jag bör välja för märke. Meindl avskriver vi både pga lästen och pga priset. Har tittat på Garmont-kängor i nubuck, men är osäker på huruvida de är tillräckligt täta. Vill gärna ha tips och råd! Ett krav är dock rejält med utrymme eftersom jag har problem med fötterna och har rejäla hålfotsinlägg i form av helgjuten sula.

Emma

De flesta tillverkare har modeller med olika läster. Men de skor/kängor som passaar utmärkt för en person kan naturligtvis vara helt fel för en annan. Så man måste försöka, så gott det går, att prova att gå med dem i affären. De modeller somm är bra i storlek 45-46 kan vara helt fel i mindre storlek, och motsvarande kan skor som är bra i mindre storlek kan vara alltför mjuka i större storlek.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lunhags har två modeller (Bergsport och Borga) som kanske kan passa dina fötter. Även Haglöfs kängor kanske funkar. Eftersom båda två är svenska företag så skulle jag tro att de har anpassat sina modeller efter "skandinaviska" fötter till skillnad från exempelvis scarpa som en del tycker är små i storleken. Eftersom jag själv har smala fötter är Lunhags kängor helt hopplösa för mina fötter, medans en kompis tycker att hans lundhags är helt förträffliga. Kan bara hålla med om tidigare inlägg att verkligen känna på skon i affären. Gå, jogga, hoppa och spring i en trappa om de har någon där du tänker köpa kängorna. Fastnade själv för ett par salomon kängor (för vandring i fjällen) som han i affären beskrev som "normala i storleken". Har annars ett par Rockport Zenobia på hösten och vintern i stan.

/John

/john

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips