Kängor för nybörjarfötter

Jag har tidigare vandrat lätta vandringsleder. På dessa leder har det räckt med vanlig gympasko alternativt walkingsko.

Fast i september i år (2014) ska jag på en arrangerad vandringsresa i Alperna och jag antar att jag måste införskaffa mig bra vandringssko. Jag känner mig vilsen i djungeln av vandringsskor, så jag undrar om du kan tipsa mig om en bra känga att ha på nybörjarfötter i vandringsvärlden?

Jag har tänkt mig en lätt känga där materialet andas och är vattentålig. De ska hålla länge och kunna klara fjällen, som i skogen och i skärgården. Så vad för slags kängor/skor ska jag ha?

Det beror väldigt mycket på hur mycket packning du ska bära på.

Med vikter runt 10 kg så klarar du dig med lättare kängor eller till och med stabila lågskor, runt 15 kg så är det skönt att ha mer stöd för vristen, lättare kängor funkar bra. Från 20 kg och uppåt skulle jag rekommendera dig att titta på lite grövre kängor.

Terrängen spelar också in, hur mycket stöd du behöver för vrister etc.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som ovanstående skriver - beror helt på.

Vissa kör med tunga kängor och trivs absolut bäst med det, andra fortsätter med gympaskor oavsett packning eller terräng.

Det jag ser majoriteten av mina österrikiska vänner använda är låga skor, ibland gympadojjor, ibland rejälare vandringsvarianter. Men ingen av dem jag umgås med där kör med höga kängor på sommaren.

Om du inte har historik av att vrickningar och stukningar kan det helt klart vara värt att prova i lite lättare skor. Kanske helt enkelt de skor du brukar gå i här hemma. Dagsturer i alperna är helt klart smidigast att ta sig an i gympaskor, antagligen kommer du hålla dig till leder med ganska fina stigar majoriteten av tiden.

Mina kängor

Jag använder ett par kängor som liknar dessa, Salomon Conquest, för kortare fjällturer med lättare packning (upp till ca 15 kg) och alla turer som går på asfalt och grusvägar. De funkar alldeles utmärkt och jag är riktigt nöjd med dem för ändamålet. Jag har jobbat mig nedåt i vikt och stabilitet, de kängor jag haft innan har varit tyngre och stabilare men jag har upptäckt att jag klarar mig bra med en känga typ Conquest.

De är gjorda i syntetmaterial och jag vet inte hur hållbara de är, oavsett så räknar jag med att GTX-membranet kommer ge upp innan själva kängan, GTX i skor burkar inte hålla så länge tyvärr utan tenderar att gå sönder där det uppstår veck. Det finns liknande kängor helt i läder, som borde vara lite hållbarare, de brukar klassas som "Light Trail" eller ibland "Approach" skor och väger runt 600g och kostar runt 2000kr eller strax under. Finns både från Meindl, Hanwag, Haglöfs och andra tillverkare.
Lundhags Park skulle kunna vara ett alternativ om du vill ha en skalkänga.

Med tyngre packning i oländig terräng använder jag ett par Lundhags Alaska från -97, det närmaste du kan komma idag är nog Lundhags Bielne High. De är stabila och klarar mycket tung packning men är för hårda för mig för att använda på grus och asfalt. Där av införskaffandet av lättare kängor mer mer dämpning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips