Känga+Birka Kevlar

Efter att ha åkt omkring på hockey-rör i ett par år och varje år upptäckt att det är roligare att ge sig ut på längre turer skall jag nu köpa ett par långfärdsskridskor. Har tittat runt lite har ett par frågor. Här på utsidan finns ett paket med Skyllermarks Birka Kevlar. Eftersom jag är nybörjare undrar jag hur lämpliga dessa är. Är det bra grejjer?
Jag tycker att det verkar smidigt att kunna använda t.ex vandrarkängor (jag har ett par Meindl Island). Funkar det? Kommer jag att bli nöjd?
Dessutom vilken längd skall jag ha 46 eller 51 cm?
Har inte planerat extremt långa turer men vill ändå kunna åka behagligt i ett par timmar.

Bra kombination

Detta är en utmärkt skridsko. Kängan är också bra.
Börja med 46 cm. Skyllermarks skridskor har en längre uppslipning fram än Almgrens och får därför en relativt kort åkyta men det gör inte så mycket om du inte tänker tävla. Se också Johan Porsbys inlägg om skridskolängd.

Senare kan du prova om du kan ha en snabbindning bak till kängorna. T ex kan Skyllermarks Remless, Almgrens snabb eller Haglöfs Novalite är ett bra val.

Thure

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips