Kåda på tältduken

Tältade i skogen förra helgen, när tältet skulle packas så såg jag att det
droppat kåda på duken.
Någon som har något bra tips hur man får bort det på ett för tältet skonsamt sätt ?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vatten funkade inte, inte diskmedel heller.
Gnuggade kådafläcken med en tygbit indränkt i sprit och sköljde med vatten, funkade hyfsat.
Får se när det torkat.

smör funkar bra när man fått kåda på händerna, men det kanske inte är ett alternativ för hela tältet!? =)

(ja, sen måste man tvätta sig med tvål för att få bort smöret...)

edit: är det bara en liten fläck så kasnke smör kan va nåt?

Kåda på Tältduken, kläder mm.

Hur får man bort Kåda?
Tältade i veckan på Nåttarö i Stockholms södra skärgård.
Vaknade på morgonen och upptäckte att tallen som vi tältade under hade begåvad oss med en nedkletad tältduk, panik!?!

Hur får man bort kåda? Försökte först med t-sprit ifrån stormköket, ingen lycka där inte. Slog på nätet....terpentin, skulle visst vara det enda som löser upp kåda.

Vart får man tag på terpentin i skärgården. Kollade först lanthandel, men icke sa Nicke. Frågade på expeditionen -terpentin? Näe men har du provat med smör? Ööh, näe??

Recept. Smör löser Kåda. Yes diskmedel löser smör. Skölj med vatten.
Simsalabim, kådan är borta.

Aceton funkar oxå (som är huvudingrediensen i nagellacksbortagare). Men smör låter ju betydligt trevligare! Ska det vara saltat eller osaltat?

Matolja eller liknande olja fungerar också fint.
Jag har tagit bort kåda på detta sätt både på mig själv och hunden.
Avsluta med lite diskmedel för att ta bort oljan.

Smör för bövelen

Eller har ni bott i stan för länge för att veta vad det är?
Nä skämt åsido, smör är medlet mot kåda, tar garanterat bort det och är skonsamt mot det som kådan sitter på. Jag skulle inte köra med aceton eller nått annat stark på tältduken.
Smöret går sedan enkelt bort med mild tvål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips