Kåda på ryggsäcken

Har varit ute och vandrat i 14 dagar i för det mesta granskog. Till följd av det har jag ryggsäcken full av kåda i form av stora fläckar. Både på insidan och utanpå. Har försökt få av dem med hjälp av rödsprit men det biter inte på, utan det blir bara kladdigare.
Någon som har bra tips om hur jag får av kådan utan att det blir märken eller bleka fläckar av tex starka lösningsmedel?

/G

Terpentin

Kåda består till stora delar av lösningsmedlet terpentin så det eller i värsta fall thinner bör fungera bra. En annan möjlighet är att köra med hårtork för att smälta kådan så att den lättare kan torkas av med en trasa. Obs kombinera inte lösningsmedel och värme samtidigt pga explosions och brandrisk.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Guest

Gäst
Kyla

borde fungera. Jag vet inte om det räcker med att stoppa in säcken i frysen, för att därefter gnugga tyget, eller om man måste ta till kallare saker. Kallare saker kan vara kylspray för elektronik, kolsyreis, flytande kväve eller något annat.
/Mattias

T-röd

Jag slog upp det i min nyfunna vän, naturkompaniets fläcklexikon (http://www.naturkompaniet.se). Dom säger:

"KÅDA
Behandla fläcken med perkloreten eller T-Röd före tvätt."

/micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips