K2 och dess basläger!

Som vi alla vet så är det väldigt populärt med vandringar kring och till Mount Everests basläger. Men ett tanke slog med när jag läst artikeln om K2 i nya nummret av Outside. Hur kommer det sig att man sälla, eller nästan aldrig, hör om folk som vandrar till K2:s basläger eller i alla fall fram till en fin utsiktspunkt?

I artiekln fick man läsa hur svårtillgängligt K2 är. Är det någon som har varit där? Eller är det så tufft att folk hellre siktar in sig på något annat?

Fast det är klart. Berget ligger ju inte i det mest politiskt stabila området.

Bara lite funderingar från min sida.

/
 
Svaret på din fråga ligger väl i det du säger om svårtillgängligheten. Det blir ju inte jämförbart med Everest BC-promenaden*.

Samtidigt är det ju lite lockande just därför...




*Promenad i jämförelse just med K2-anmarschen, hoppas ingen tar illa upp.
 
En promenad? Oj, nu har du sårat många :)

Nej, det är klart att K2 ligger ju inte i ett så vänligt område. Man blir ju inte direkt sugen på en flygresa till Pakistan.

Fast, det gör ju resan ännu mer lockande.

/
 
Har funderat att åka dit i arrangerad form men har parkerat det, Pakistan verkar vara ett intressant land.
Läste i en guidebok att de inte hade kontroll över hela sitt land!!, så hände det något på vissa ställen så får man klara sig själv.
Vad jag har hört så skall området där K2 är vara "lungt" (vad Pakistanskt "lungt" innebär vet jag inte).
Skall ta och köpa tidningen och läsa artekeln.

Exempel på arrangerade resor
http://www.keadventure.com/search/results.php?activity=&country=11&month=&search_x=94&search_y=7&
Titta även på
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24546
 
Pakistan

Pakistan är ett väldigt fint land. Jag var där i höstas i 3 månaders tid. Området där K2 basecamp trekken börjar är lugnt. Jag körde upp till början av trekken med motorcykel.

Jag vandrade inte själv upp till basecamp men jag träffade två gäng som hade varit uppe. De hade fina minnen.

Medierna har tyvärr förvrängt bilden av pakistan totalt och över detta sörjer befolkningen stort.

Ni kommer garanterat bli behandlade bättre än bäst!

Åk nu! :)
 
Jag minns inte vad han heter, men det finns en kille på detta forum som jobbar med nåt biståndsprojekt eller likanade i Karakorum mer eller mindre. Han skrev en artikel i somras. Finns väl nånstans här på utsidan, men jag ska söka efter den vid tillfälle.
 
Svensson känner till högsta berget

och tycker därför att Everest är häftigast. K2 är inte lika välbekant och turen dit är mer krävande (mkt glaciärvandring). Gondogora La passet ligger på över 5900 meter vilket gör det skrämmande nära trekkingtopparna i Nepal.

Folket i det området skall vara mycket gästvänligt, men det är tyvärr för många tokar som springer runt i det landet just nu för att jag skall vara intresserad. Även om turen skall bjuda på det vackraste bergssceneriet i världen.
 
K2 BC

Gick K2-trekken 2000 över Gondogoro La (OBS 5650 m inte 5900). Området ligger i närheheten av den stilleståndslinjen till Indien men mig veterligen har det inte förekommeit några strider däroppe även om man stötte på Artelleriposteringar på en del ställen (Fotografering absolut förbjuden!!!). Det är en hel del logistik inblandat i att gå till K2 BC. Det kan kanske gå med fullladdad ryggsäck. Men man behöver ändå en LO från Pakistanska armén som ser till att allt går rätt till så då kan man lika bra ha några bärare och en guide också. Så får man mer ut av bergen.
Enklast är nog om man går i någon organiserad trekking grupp. Vet att ATP (Adventure Tours Pakistan) har det ett par gånger per säsong. Annars håller jag med om att Pakistanska foljet är shyssta. Speciellt folk från Hunza. Vissa Balti kan vara lite luriga. Annars är det hur lugnt som helst. Mycket lugnare än Indien. Lycka till Olle
 
Bara en undran

Hur lång tid tar trecken och vilken tid på året ska man gå om man vill stöta på några klättrare och känna pulsen i lägret?
Vet någon priset om man vill gå en arrangerad tur?
Tacksam för svar om det är någon som har en susning.
 
Hej!

Scandinavian Ascents har en treckingtur till K2´s basläger. Är själv sugen på att åka dit. Ca 27 000 kr tar dem. Kanske blir det billigare att gå med ett lokalt företag. Kolla tipset i inlägget ovan.

Mvh Henrik
 
Hej,

Har själv till och från funderat på K2 basläger. Någon som har erfarenhet från Scandinavian Ascents ?

mvh
/Jan
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.