Julläsnig!

http://www.arnstrom.org/paddlingskultur.php

Välformulerat med viss vass riktning! :)

Läs och ta intryck; det behöver ju inte vara aningen-eller, det kan vara både-och (alternativt inte så himla noga; huvudsaken är kanske att man får friskluft, lite horisont och gott kaffe)!

Alltså; en kul, bra, nyttig, intressant text. (Helt oironiskt! Tack Erik!)

-p-
ps. tänker föröka provpaddla en Escape i mellandagarna... Ses på böljan!
[Ändrat av olle11 2004-12-23 kl 11:09]

Trevlig artikel

Läste med behållning Eriks text. Hittade ett par konstigheter. Bland annat att klinkbyggda kajaker skulle vara tyngre än faltkajaker.

Klinkbyggda kajaker har jag aldrig sett. Faltkajaker är oftast tyngre än dukade kajaker.

Min inställning är att paddlaren betyder mer än farkosten för vad ekipaget klarar. Sittbrunnssäck är bra att komplettera med både i skottförsedd och icke skottförsedd låda.

VKVs kajaktradition har fortsatt och levt parallellt med de så kallade havskajakerna.

När jag själv köpte kajak 1984 så sålde Erling på Svima både VKV och de engelska fabrikanternas lådor. Då fanns det sedan ganska lång tid Nordkapp med roder och stor sittbrunn att köpa så koncepten var inte så skilda mellan den nordiska och brittiska traditionen.

Jag valde efter att ha provpaddlat flera olika alternativ en Lisa för att jag prioiterade möjligheten att stiga iland enkelt i östkustens skärgårdar.

Men jag tycker det är roligt att paddla även brittiska kajaker och min hustrus Nordkapp med liten sittbrunn är kul som omväxling. Forspaddling är också roligt och suverän träning av kajakmanövrering.

Mera om kajakhistoria kan man läsa här http://www.gasp-seakayak.org/faq/history.html

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Trevlig artikel

thureb; sa:
Hittade ett par konstigheter. Bland annat att klinkbyggda kajaker skulle vara tyngre än faltkajaker.

Klinkbyggda kajaker har jag aldrig sett. Faltkajaker är oftast tyngre än dukade kajaker.

Min inställning är att paddlaren betyder mer än farkosten för vad ekipaget klarar. Sittbrunnssäck är bra att komplettera med både i skottförsedd och icke skottförsedd låda.

Thure

Så konstigt är det inte. När båtbyggare för ca 100 år sedan fick en skiss av en kanot i handen byggda han på det sätt han kände till. Att lägga brädor omlott är en gammal beprövad metod. Jaktkanoter byggs än idag med denna teknik. Att kanoter byggda med brädor och spant blir tunga är inte överraskande.

Att kanotistens färdigheter är viktigare än själva kanoten håller jag fullständigt med om.

Skillnaden i koncept mellan skandinavisk turpaddling och brittisk turpaddling var stor i slutet av 80-talet. Förutom att kanoterna styrs på olika sätt och säkerhetstänket var annorlunda, såg kanoterna annorlunda ut. De skand. saknade oftast skott och luckor, sittbrunnen var stor och ett bra styrsystem fanns. T.ex. VKV har nu pga markandskrafterna anpassat sina kanoter.
Svima har "alltid" sålt det kunderna har frågat efter, men de har förespråkat den brittiska modellen med framgång.

Erling B. har jobbat länge med kanoter och han har gjort det riktigt framgånsrikt. Erling är en bit svensk kanothistoria.

God jul på Er!

/Erik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips