Julas fotogenlykta (Santrax)

Köpte den mindre modellen stormlykta. Är lite fundersam över tändförfarandet. Ska man alltid förvärma med sprit?

Jag gör såhär:
*Pumpar upp tryck, en bit förbi röda strecket.
*Förvärmer med sprit.
*Förvärmer med förvärmaren (blåslampan) samtidigt som jag tokpumpar för att förgäves hålla trycket över röda strecket.
*Efter en stund vrider jag på munstycket och stänger samtidigt förvärmaren.

Har jag förstått det hela rätt?
//Janne
 
Jag köpte Claes Ohlsons stora modell en gång.
Jag fick den aldrig att fungera mer än i nån ynka minut åt gången.
Denna hade förutom blåslampan även en skål med ett uppåtriktat rör som tändalternativ.
Man fyllde skålen med t-röd och röret lät lågan förvärma fotogenmatningen.
Detta var ett trevligare alternativ eftersom inget tryckfall uppstod.
Men efter att ha köpt minst 5 strumpor och eldat mig gråhårig med den lampan så fick den pryda kommunens sopberg i stället.
I min ilska över kinesiskt skit (Anchor) så fick jag detta råd av en världsom-seglare.

http://www.tilleylamp.co.uk/

Jag mailade dem och de lät meddela att de var villiga att leverera till mig i sverige.

Längre än så kom jag inte.
Men det går ju för den som vill/har råd :)

Lev väl!
/Patrik
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ben_Rangell; sa:
Köpte den mindre modellen stormlykta. Är lite fundersam över tändförfarandet. Ska man alltid förvärma med sprit?

Jag gör såhär:
*Pumpar upp tryck, en bit förbi röda strecket.
*Förvärmer med sprit.
*Förvärmer med förvärmaren (blåslampan) samtidigt som jag tokpumpar för att förgäves hålla trycket över röda strecket.
*Efter en stund vrider jag på munstycket och stänger samtidigt förvärmaren.

Har jag förstått det hela rätt?
//Janne
Jag har vaga minnen från min ungdom, suck. Men jag kan inte minnas att jag pumpade fotogenlampan innan den var varm. Man fyllde rödsprit i skålen och tände. När spriten var slut var lampan i allmänhet varm nog att tända och då började man pumpa. Hade man lite tumme med lampan pumpade man igång den medan det var låga nog i skålen för att tända strumpan.

Man får öva i att tända de där fotogenlamporna. När man kommit på knepet är det inte svårt alls.
 
Ben_Rangell; sa:
Köpte den mindre modellen stormlykta. Är lite fundersam över tändförfarandet. Ska man alltid förvärma med sprit?

Jag gör såhär:
*Pumpar upp tryck, en bit förbi röda strecket.
*Förvärmer med sprit.
*Förvärmer med förvärmaren (blåslampan) samtidigt som jag tokpumpar för att förgäves hålla trycket över röda strecket.
*Efter en stund vrider jag på munstycket och stänger samtidigt förvärmaren.

Har jag förstått det hela rätt?
//Janne

Blåslampan behövs inte när man förvärmer med sprit.

Blåslampan är bökigare. Jag tycker att det är enklare med sprit.

http://www.forgasarforeningen.se är en trevlig site med tips för blåslampor tryckkök och strumplampor.

Thure
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Stormlyktetändning

Många är de gånger jag och mina kamrater fordom tänt stormlyktor vid någon sikrik Jamtlandså.

Så här gick det till och funkade allt som oftast.

-Fyllde T-sprit i förvärmningsskålen, som på ett fotogenkök.

-Pumpade upp tryck i fotogenbehållaren.

-Öppnade fotgentillförseln strax innan T-spriten slocknade.

-Pumpade efter några slag om det behövdes för att få starkare sken.

-Emellanåt behövdes lampan pumpas några slag för att underhålla trycket.
 
Brune; sa:
thureb; sa:
Blåslampan behövs inte när man förvärmer med sprit.

Blåslampan är bökigare. Jag tycker att det är enklare med sprit.

http://www.forgasarforeningen.se är en trevlig site med tips för blåslampor tryckkök och strumplampor.

Thure

Så enkelt har jag inte hittat till Förgasarföreningen. Jag brukade förut läsa på http://groups.yahoo.com/group/forgasarforeningen/

Per Brune

Det gorde du rätt i eftersom http://www.forgasarforeningen.se inte fungerar.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.