Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen

Hej!

Jag vill passa på att ge mig ut på en kortare fjällvandring under kristi himmelfärdshelgen då man ändå är ledig 5 dagar. Jag är medveten om att det är något tidigt för att fjällvandra men tänker att det borde funka om man tar ett område som ligger förhållandevis långt söderut. Min plan är att gå i Jotunheimen, sträckan jag planerar är Gjendesheim - Memerubu - Gjendebu - Leirungsdalen - Gjendesheim.

Är det någon som har varit i Jotunheimen i början av juni? Vet ni hur snöläget brukar vara? Är det för blött för att vandra där då?

Hälsningar
Mikael

Det är nog tyvärr för tidigt, har gått i området två gånger (i början av juli) och det har varit en del snö även då (men fullt framkomligt). I den mån snön har smält undan lär det vara plaskvått och högt vattenstånd i bäcker m m. J-heimen är visserligen långt söderut men det är högt beläget.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Rondane

Hejsan!

Kan inte annat än hålla med PJE. Början av Juni är på tok för tidigt för Jotunheimen, om man nu inte beger sig till de västra delarna och går på topptur förståss :)

Går man in på http://senorge.no/mappage.aspx och kollar snödjupet just nu ser man att det är mellan 50 - 200 cm snö kvar i stora delar av Jotunheimen just nu. Vill man ha lite mer "direkt" info kan man ju alltid kolla in någon av web-kamerorna i område på http://www.webcamsinnorway.com/webcams.php

Kolla t.ex: kamerorna i Böverdalen (7st i västra Jotunheimen), Eidsbugarden eller Lom/Leirvassbu. Alla talar sitt tydliga språk om man säger som så :)

Nej vill man vandra i Norge så tidigt som Kristihimelsfärdshelgen är det betydligt bättre att sikta in sig på Rondane en liten bit nordost om Jotunheimen. Området ligger i nedebördskugga och får mycket mindre snö än Jotunheimen, vilket syns tydligt om man kollar in web-kamrorna i Hövringen. Nu är inte Rondane riktigt lika dramatiskt som Jotunheimen, men det är likaväl ett mycket fint område.

/ Stefan

Ännu en fråga så tidigt på året är om alla broar finns på plats. Och vissa övergångar, t ex från Svartdalen upp till Leirungsdalen, skulle jag verkligen inte vilja göra om det var snö kvar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips