Jotunheimen med bestigning av Galdhöpiggen och Glittertind

Hej!

Planering och drömmande inför årets vandringssäsong har tagit tag i mig. Förra året var jag upp på Keb och årets mål är förhoppningsvis Jotunheimen med bestigning av Galdhöpiggen och Glittertind. Satsar på Skandinaviens högsta toppar, "tre toppar, tre länder, tre år" :)

Har funderat på två alternativ.
1. Antingen en kort-variant med bas i Spiterstulen och dagsturer upp på Glittertind och Galdhöpiggen.
2. Eller turen "Gjendesheim - Glitterheim - Glittertind - Spiterstulen - Galdhöpiggen - Spiterstulen".

Nån som gjort turerna och kan berätta om svårigheter, positivt/negativt, tidsåtgång, mm.?

Men, framförallt!
Hur är det med kollektivtrafik till Jotunheimen och då speciellt Spiterstulen eller Gjendesheim?

Alla tipps tas varmt emot !

/Johan

Denna rutt genomförde jag för några år sedan. Tog bussen från Oslo-Gjendesheim som går dagligen sommartid. En riktigt givande tur, hade dock extremt dåligt väder på Glittertind och sikten var max fem meter. Inga andra svårigheter eller problem - ett område jag troligtvis kommer återkomma till. Vandringen tog nio dagar med en vilodag vid Spiterstulen.

Gjendesheim - Glitterheim - Spiterstulen via Glittertind (2469 m) - Galdhöpiggen (2470 m) - Leirvassbu - Olavsbu - Gjendebu - Bukkelägret - Memurubu - Besseggen - Gjendesheim

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ok, låter trevligt, tidsmässigt också.

Fick ingen riktig klarhet i busstrafiken tidigare, Norskan som är ivägen kanske. Får kolla mer på tidtabeller och framförallt sommartider. Vad som, det är betryggande att iaf. nån tagit sig dit med buss :)

Tillägg:
Det var klurigt men nu hittade jag faktiskt bussen till Gjendesheim iaf.!
Det var http://www.valdresekspressen.no vilket är samma som http://www.nor-way.no och buss 160 men Gjendesheim hittas självklart inte när man söker efter det på nor-way.no, varför göra det enkelt... (*mutter, mutter*)

Här är bussen: http://www.valdresekspressen.no/wsp...160&template=vis_rutetider&service_id=11&tr=t
Tar "bara" ca. 5 timmar :)

Senast ändrad:
Jag och en tjejkompis gjorde turen Spiterstulen-Leirvassbu-Gjendebu-Memurubu-Gjendebu-Memurubu-Glitterheim-Spiterstulen-Galdhöppigen under 2 dagar plus en "vilodag" (körde bara upp och tillbaka till Memurubu från Gjendebu den dagen pga sjukdom).

Läs gärna om det och kika lite bilder från omgivningarna:

www.natursajten.se

// Jocke

Glitterind är ganska lättbestigen från Glittertind så följande tur tycker jag är fin:

- Gjendesheim till Glitterheim
- Gå från Glitterheim över Glittertind till Spiterstulen
- Dagstur upp på Galdöpiggen
- Gå från Spiterstulen till Leirvassbu
- Leirvassbu till Gjendebu

Sedan beror ju på tiden. Antingen kan man ju ta båten direkt till Gjendesheim eller också gå vidare mot Memerubu (uppför Bukkelagret) för att sedan passera Besseggen för att komma åter till Gjendesheim.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips