Jotunheimen, helgen V.38?

Hej.
Det verkar som om jag skulle kunna komma loss från alla måsten nu i helgen och försöker planera in en helgvandring i Jotunheimen. Planen är följande: Torsdag eftermiddag när familjen är "utfodrade" sätter jag mig i bilen och kör non-stop upp till runt Valdresflya, går en bit från vägen och slår upp tältet. På fredagen går jag upp genom Leirungsdalen, vidare ner mot Torfinnsbu, och sedan utmed Bygdin tillbaka till bilen.
Vad tror ni om tidsåtgång för den rutten? Kommer jag hinna hem innan jag är tvungen att vara på jobbet på måndagen? Det är klart att bllir det lite tid över för sömn på söndagsnatten hade det varit trevligt.
Hur är terrängen utmed nämda rutt? Sen funderar jag även på de sommarbroarna utmed Bygdin, när tas dessa bort?

//Jocke

Hei!
Hvis du parkerer ved Valdresflya vandrerhjem eller litt nord for det er det et bra utgangspunkt.
Går at telte ved siden av veien. Hold kursen mot Raudhamran og passer i skaret sør for denne. På fredagen rekker du fint ned til Torfinnsbu. Fine teltplasser der på østsiden av hytta og elven. Fra Torfinnsbu og tilbake til Valdresflya vandrerhjem er det lettgått terreng på kanskje 4 timer.Så du er nok ved bilen igjen på lørdags ettermiddag og har god tid til hjemreise.
Tror ikke broen over Torfinnsdøla ( ved mynningen)er tatt bort enda så da skulle det ikke bli noen problemer med broene.
Helt klart en fin tur gjennom Leirungsdalen! En del grov ur i vestre delene av dalen men ikke alltfor krevende terreng.

God tur

Anders

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
På nordsiden av Leirungsdalen har du f.eks Tjørnholsoksla, lett å nå. Tjørnholstind er en annen kandidat.
Letteste topp blir nok Rasletind Vest for Valdresflya.
Vel det er mange å velge på......

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips