japan till the Aleuterna (alaska) kajak ??

Någon som har tittat på denna sträcka??
Från norra japan (Nemuro) rakt up till Ryssland Petropavlovsk kusten up, sen ö till ö sen svänga av igenom Aleuterna (Alaska) och till Anchorage går detta att genomföra?
Har något gjort det?
Går det att få visum för den ryska delen?
Antalet öar borde göra detta möjligt med inte allt för långa stäkror i taget...
någon med mycket erfarenhet som har något att tillföra detta upskatas mycket
mvh Jesper

Gjordes för ett par år sen

Ja, denna paddling har gjorts! Skildrades för ett par år sen i Sea Kayaker Magazine. Otroligt tuff paddling med dagliga surflandningar (och vi talar Stilla Havs-surf...) och en hel rad andra vedermödor. Men vad jag minns av artikeln förlöpte det utan större missöden.

Erfarenheter (egna och allmänna) av sovjetiska (numera ryska) myndigheter gör att jag gissar att trasslet med dem blir resans värsta utmaning...

Jens

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sea Kayaker Magazine

Vet du om den finns här på nättet??

Han som ledde paddlingen och skrev hette John Turk. Jag försökte hitta hans artikel bland dem som Sea Kayaker Magazine har på sin websida, men fann bara en annan artikel av honom, en med allmänna råd för tuff paddling: http://www.seakayakermag.com/2002/02June/Turk01.htm

Där nämns att han gett ut en bok: Cold Oceans: Adventures in Kayak, Rowboat, and Dogsled, förlag Harper Collins. Kanske ska du söka upp den?

Själv ska jag, när jag kommer hem om nån vecka, leta i högen med gamla Sea Kayaker, och se om jag finner artikeln åt dig. Mailar i så fall.

hälsningar
Jens

Man tackar och bugar!

får tacka så mycket för det ska se va jag hittar för något skoj, ett äventyr som borde göras....

Japan och Ryssland är periodvis jävligt sura på varandra över Kurilerna. Kolla i god tid så att du kan få visum och att det sedan förblir giltigt!
Ha sedan en helt fantastisk paddlingstur :)

Han som ledde paddlingen och skrev hette John Turk. Jag försökte hitta hans artikel bland dem som Sea Kayaker Magazine har på sin websida, men fann bara en annan artikel av honom, en med allmänna råd för tuff paddling: http://www.seakayakermag.com/2002/02June/Turk01.htm

Där nämns att han gett ut en bok: Cold Oceans: Adventures in Kayak, Rowboat, and Dogsled, förlag Harper Collins. Kanske ska du söka upp den?

Själv ska jag, när jag kommer hem om nån vecka, leta i högen med gamla Sea Kayaker, och se om jag finner artikeln åt dig. Mailar i så fall.

hälsningar
Jens

Jag har Cold Oceans, men den handlar om en annan paddling och är skriven innan aleut-paddlingen genomfördes. Det är dock en bra bok som kan rekommenderas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips