Jag måste varna för lundhags husky 3-pin

Jag var i Sarek v 9 och 10. Eftersom jag är helt ensam på mina turer och ofta i hårda förhållanden så hade jag det bästa på fötterna trodde jag. De pjäxorna ser ju verkligen ut att klara extrem kyla.
Men efter mycket kämpande i skogen innan kalfjället från Suorvadammen i 30 graders kyla så gick läppen på pjäxan tvärt av. Helt omöjligt att fortsätta. Jag fick lassa allt på pulkan inklusive skidor och i kängorna ge mig ner igen genom 1,2mil kuperad terräng. Det tog mig två dygn att ta mig ner igen. Sedan fick jag ta mig till saltoluokta fjällstation och hyra utrustning för de resterande 10 dagarna.
Jag har kontaktat Lundhags, de har bytt båda sulorna, jag hoppas nu att även få ersättning för hyrning av utrustningen. Det tycker jag inte är mer än rätt då haveriet kostade mig 2200:- + fyra dygn av min vintertur. Hade jag som kanske många andra kallat på fjällräddningen så hade Lundhags kunnat fått mycket negativ kritik genom media.
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
"Läppen"?

Tur i oturen att du är erfaren nog att avbryta direkt!
Läppen är den del av sulan som sticker ut utanför tådelen på skon.

Att sulan går av/spricker framtill är inte specifikt för Lundhags utan förekommer på flera fabrikat. På 80-90-talet när jag var som mest aktiv såg jag flera sulor, kanske 5-6 st, som havererat. Bl a på mina egna Crispi och på min kamrats Asolo, i vårt fall var mellansulan hel så det gick att hasa sig fram.
I fråmre delen av sulan finns en metallplatta som ska förstärka hålen och där den slutar efter ca 3 cm brukar sulan spricka.
Jag bytte ganska snabbt till NNN Bc när den kom, men på det systemet har vi ju pinnen i pjäxan som kan lossna eller gå av och då finns inget som håller pjäxan vid skidan. Jag har dock inte hört talas om det problemet. NNN 75 mm har ju uttag för remmar i bindningen så där finns möjlighet till en nödlösning.
 
Aha,
tack för terminologiförklaringen.

Och inga snöskor i reserv i pulkan? Det där felet låter väldigt enkelfelskänsligt om man är utan tillgång till redundans och/eller diversifiering (åtminstone för en yrkesmässigt miljöskadad kärnkraftstekniker) ...
 
Läppen är den del av sulan som sticker ut utanför tådelen på skon.

Att sulan går av/spricker framtill är inte specifikt för Lundhags utan förekommer på flera fabrikat. På 80-90-talet när jag var som mest aktiv såg jag flera sulor, kanske 5-6 st, som havererat. Bl a på mina egna Crispi och på min kamrats Asolo, i vårt fall var mellansulan hel så det gick att hasa sig fram.
I fråmre delen av sulan finns en metallplatta som ska förstärka hålen och där den slutar efter ca 3 cm brukar sulan spricka.
Jag bytte ganska snabbt till NNN Bc när den kom, men på det systemet har vi ju pinnen i pjäxan som kan lossna eller gå av och då finns inget som håller pjäxan vid skidan. Jag har dock inte hört talas om det problemet. NNN 75 mm har ju uttag för remmar i bindningen så där finns möjlighet till en nödlösning.

Jag hyrde skidor och pjäxor med NNN Bc. Men problemet jag upplevde är att de vid två tillfällen helt enkelt frös ihop. Jag åkte över isar med lite vatten ovanpå.
Jag kunde inte på något sätt få fast eller loss pjäxorna ur bindningarna, jag löste det genom att hälla varmt vatten på bindningen. Då kunde jag kliva ur eller i bindningen vartefter de frös ihop direkt igen.
 
Aha,
tack för terminologiförklaringen.

Och inga snöskor i reserv i pulkan? Det där felet låter väldigt enkelfelskänsligt om man är utan tillgång till redundans och/eller diversifiering (åtminstone för en yrkesmässigt miljöskadad kärnkraftstekniker) ...

Nej dessvärre inga snöskor i reserv. Det jag hade kunnat gjort om det t ex hänt på kalfjället är att med remmar spänna fast skidan dikt mot pjäxan. Då skulle jag kunna hasa eller helt enkelt kunna gå med skidorna.
 
Rottefella BC har frysningsproblem vilket många långfärdsskridoskåkare upplever. Jag har sett varianter på att åtgärda problemet genom att borra och/eller fila i plasten bakom där metallpinnen i skon placeras så att klon som fryser kan tvingas bakåt genom att sparka bakåt med skridskonätets mot isen. Motsvarande borde funka på skidor också.

Salomons manuella SNS profil och BC verkar vara mindre drabbade. Men Salomon verkar inte fortsätta med BC.

Pilotbindningen trasslar också i skridskobruk.

Thure
 
Jag var i Sarek v 9 och 10. Eftersom jag är helt ensam på mina turer och ofta i hårda förhållanden så hade jag det bästa på fötterna trodde jag. De pjäxorna ser ju verkligen ut att klara extrem kyla.
Men efter mycket kämpande i skogen innan kalfjället från Suorvadammen i 30 graders kyla så gick läppen på pjäxan tvärt av. Helt omöjligt att fortsätta. Jag fick lassa allt på pulkan inklusive skidor och i kängorna ge mig ner igen genom 1,2mil kuperad terräng. Det tog mig två dygn att ta mig ner igen. Sedan fick jag ta mig till saltoluokta fjällstation och hyra utrustning för de resterande 10 dagarna.
Jag har kontaktat Lundhags, de har bytt båda sulorna, jag hoppas nu att även få ersättning för hyrning av utrustningen. Det tycker jag inte är mer än rätt då haveriet kostade mig 2200:- + fyra dygn av min vintertur. Hade jag som kanske många andra kallat på fjällräddningen så hade Lundhags kunnat fått mycket negativ kritik genom media.

Jag har som sagt fått sulorna utbytta. Men de lovade att titta på mina extra utgifter för skidhyrningen om jag skickade ett pdf-dokument på kvittot.
Det har jag gjort men efter tre mejl utan svar börjar jag tröttna, har också ringt men utan svar. Ska fortsätta att ringa nästa vecka. Jag tycker att det är ett väldigt dåligt kundbemötande om man skall behöva ligga i och rodda sådana här saker i flera veckor efter turen. Det kostade mig inte bara pengar, utan jag blev också av med fyra dygn av min tur på grund av missödet.
Jag begär som sagt ingen ersättning men vill ändå ha svar på hur de tänker göra.
Jag har haft att göra med både North face och Hellsport, och måste säga att de behandlar sina kunder på ett helt annat sätt, väldigt mycket bättre kundbemötande. De gör saker långt över förväntan vilket gör att jag gärna återkommer och fortsätter att handla hos dem.
Nu känns det som Lundhags tänker vänta ut mig tills jag tröttnar på att höra av mig. Slutar det såhär så kommer jag sluta att handla hos dem.
För mig är inte bara prylarna i sig som är det viktiga, utan även tryggheten att ha och göra med bra företag som ställer upp när det strular.
 
Jag har som sagt fått sulorna utbytta. Men de lovade att titta på mina extra utgifter för skidhyrningen om jag skickade ett pdf-dokument på kvittot.
Det har jag gjort men efter tre mejl utan svar börjar jag tröttna, har också ringt men utan svar. Ska fortsätta att ringa nästa vecka. Jag tycker att det är ett väldigt dåligt kundbemötande om man skall behöva ligga i och rodda sådana här saker i flera veckor efter turen. Det kostade mig inte bara pengar, utan jag blev också av med fyra dygn av min tur på grund av missödet.
Jag begär som sagt ingen ersättning men vill ändå ha svar på hur de tänker göra.
Jag har haft att göra med både North face och Hellsport, och måste säga att de behandlar sina kunder på ett helt annat sätt, väldigt mycket bättre kundbemötande. De gör saker långt över förväntan vilket gör att jag gärna återkommer och fortsätter att handla hos dem.
Nu känns det som Lundhags tänker vänta ut mig tills jag tröttnar på att höra av mig. Slutar det såhär så kommer jag sluta att handla hos dem.
För mig är inte bara prylarna i sig som är det viktiga, utan även tryggheten att ha och göra med bra företag som ställer upp när det strular.

Har du begärt ersättning för hyra av hela utrustningen, dvs skidor och pjäxor? Som jag förstår juridiken så kan du bara begära ersättning för den felande produkten, dvs pjäxan.
Nu kan det ju vara så att den som skall ta beslut har ledigt. Kan vara därför det tar tid.
Lundhags har väl mest bra rykte vill jag minnas efter att ha följt utsidan i några år.
 
Har du begärt ersättning för hyra av hela utrustningen, dvs skidor och pjäxor? Som jag förstår juridiken så kan du bara begära ersättning för den felande produkten, dvs pjäxan.
Nu kan det ju vara så att den som skall ta beslut har ledigt. Kan vara därför det tar tid.
Lundhags har väl mest bra rykte vill jag minnas efter att ha följt utsidan i några år.

Jag har inte begärt någon ersättning alls, jag har däremot frågat om de står för min utgifter. Anledningen att jag frågar om de ersätter hela utrustningen är för att de hade inte pjäxa för 3-pins bindning att hyra ut. Så jag blev tvungen att hyra allt för att kunna fortsätta.

Och jag förstår om inte rätt man är på plats för att kunna besluta om ersättningen. Det som jag tycker är tråkigt är att de inte kan svara på mejlet isåfall och förklara hur de tänker.
De svarar på mejl, men inte på frågan om ersättning.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips