Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?]
- Trådstartare Samuro
- Start datum
Kul med så mycket positiva hejarop och lycka till när han nu satsar!!!! Du måste fan va från Närke, "det går aldri, och går det blir det inge bra...."
Hur menar Du nu??
Han fick min spontana reaktion då han efterfrågar sådana...
Jag gav positiva uttryck ett flertal ggr i min text men en viss skeptiskhet finnes, mest p.g.a att jag med fler vet Vad detta handlar om in real life...
Du verkar ha dåliga erfarenheter av folk från Närke! Ta det med dem istället... Utsidan klarar sig säkert utan detta.
Jag är övertygad att TS förstår precis Vad jag menade till skillnad mot dig D300, kör så det ryker TS
Senast ändrad:
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Här är en länk TS, gällande en "kollega" till dig........kanske lite erfarenheter via honom hjälper dig på traven.......
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63655
Ps. Jag tror att dina problem blir följande vid ett helt tältår...tyvärr kan du glömma hängmattan i längden.
1. Folk kan hänga upp sig på allemansrätts frågan (går ju lösa med Lov av markägare)
2. Kylan/blötan Dec-April (varierar givetvis från år till år)
3. Blöt och fuktig eftersommar/höst om det blir en regnsommar..
4. Stormarna i Gbrg-området Nov-dec (Stormarna Simone t.ex var extremt blöt, Sven började blött och frös allt till is under natten. Egon var dessutom extremt dödlig i detta sammanhang)
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63655
Ps. Jag tror att dina problem blir följande vid ett helt tältår...tyvärr kan du glömma hängmattan i längden.
1. Folk kan hänga upp sig på allemansrätts frågan (går ju lösa med Lov av markägare)
2. Kylan/blötan Dec-April (varierar givetvis från år till år)
3. Blöt och fuktig eftersommar/höst om det blir en regnsommar..
4. Stormarna i Gbrg-området Nov-dec (Stormarna Simone t.ex var extremt blöt, Sven började blött och frös allt till is under natten. Egon var dessutom extremt dödlig i detta sammanhang)
Senast ändrad:
Många nej-sägare här.
Jag säger GÖR!
Ett tips är att du kommer att klura ut lösningen på problemen under tidens gång.
Har ej varit ute långa perioder. Längsta är två veckor i sträck, med tempen runt nollan. Det stora problemet med det var att när något (kläder) blir blött så måste du torka det på dig annars torkar det "aldrig". Väv (tarp, regnkläder, osv) kommer antagligen börja läcka - ha extra eller var säker på att du kan skaffa nytt när det väl sker.
Skaffa sandaler a la crocs. Torra ventilerade fötter är skönt.
Skaffa klämmor och lägg all mat i plastpåsar så inte fukten tränger in.
Räkna med att kläder kan komma att bli unkna/mögliga.
Som sagt: du kommer på lösningar som passar dig där och då allt eftersom problem uppstår.
Njut. Det kommer att vara svårt att vänja sig vid insidan igen.
Jag säger GÖR!
Ett tips är att du kommer att klura ut lösningen på problemen under tidens gång.
Har ej varit ute långa perioder. Längsta är två veckor i sträck, med tempen runt nollan. Det stora problemet med det var att när något (kläder) blir blött så måste du torka det på dig annars torkar det "aldrig". Väv (tarp, regnkläder, osv) kommer antagligen börja läcka - ha extra eller var säker på att du kan skaffa nytt när det väl sker.
Skaffa sandaler a la crocs. Torra ventilerade fötter är skönt.
Skaffa klämmor och lägg all mat i plastpåsar så inte fukten tränger in.
Räkna med att kläder kan komma att bli unkna/mögliga.
Som sagt: du kommer på lösningar som passar dig där och då allt eftersom problem uppstår.
Njut. Det kommer att vara svårt att vänja sig vid insidan igen.
Grattis!
Till övertygelsen du har att ens påbörja detta projekt. Jag vill skicka dig en hälsning och säga tack för din entusiasm. Önskar dig all lycka i din tillvaro.
Bifogar också en kommentar: du skriver du avser vara ute ett år - kan vara bra med sådana mål men det kan också ha motsatt effekt. Om det känns trist och jävligt - åk på semester! (Vanliga dödliga friluftsnissar tältar på sin semester
) Sov i en varm säng någonstans. Jag tror på att variera tillvaron för att finna balans och en kontinuerlig uppskattning. Tror inte man ska överskatta tillfredsställelsen som uppnås med uppfyllandet av ett så långsiktigt mål. Var inte för hård mot dig själv!
Varma hälsningar!
Anders
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Till övertygelsen du har att ens påbörja detta projekt. Jag vill skicka dig en hälsning och säga tack för din entusiasm. Önskar dig all lycka i din tillvaro.
Bifogar också en kommentar: du skriver du avser vara ute ett år - kan vara bra med sådana mål men det kan också ha motsatt effekt. Om det känns trist och jävligt - åk på semester! (Vanliga dödliga friluftsnissar tältar på sin semester
Varma hälsningar!
Anders
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Härligt med folk som verkligen satsar men jag delar Troy's tankar....
Du vet att det kan bli mkt hårda vindar och regn/fukt i Gbrg regionen under ett år?! Själv vet jag att det kommer perioder då all utrustning måste torkas på annan plats än utomhus. En natt inne så är har projektet havererat men jag önskar dig all lycka till och kommer följa dig med viss skepsis dock...........
Ett av mina stora nöjen är att vistas ute i våra oväder och jag vet ngt som inte alla vet......långvarig fukt ger ohälsa i längden. Dock fundersam på hur detta går ihop med studier ett helt år?!
Ser fram emot att läsa om din set-up när Nov-dec stormarna slår till 2016
Är du seriös så ska du verkligen ha en ryggdunk - lycka till...
Nu har jag läst TS inlägg ett par gånger och varje gång står det att han torkar utrustningen inomhus där han studerar. Som jag tolkar TS projekt så har hen inte flytt det civiliserade, varma, torra samhället. Han nyttjar alla bekvämligheter när det behövs men har valt att just sova ute. Med den ambitionsnivån, att kunna gå in varje dag för att tex torka utrustning så ser jag ingen anledning till att projektet inte ska kunna funka. Min tolkning är också att TS önskar vara mobil och då funkar en tipi med kamin inte så bra.
Jag har inte själv spenderat så länge ute och jag vet att jag inte hade klarat det ett helt år om jag hade alternativ (hade nog blivit några övernattningar på nån kompis soffa...). Därmed inte sagt att jag inte tror det är möjligt. Tycker det låter som ett fullt rimligt projekt.
Jag hade försökt få till ett bra system med packpåsar för att kunna hålla ordning. Kanske finns möjlighet att låna/hyra plats i kyl/frys där du pluggar för att kunna ha kylklampar och på det sättet variera maten och ha lite mer färsk mat.
Just att tvätta tror jag att jag hade haft störst problem med. Vet inte vem jag skulle kunna nyttja på det sätt under så lång tid... Och jag tror knappt det finns några tvättomater i Sverige...
Allemansrätten borde inte vara ett problem om du har ha flera platser att variera mellan för att minska risken för slitage och spår
Nu har jag läst TS inlägg ett par gånger och varje gång står det att han torkar utrustningen inomhus där han studerar. Som jag tolkar TS projekt så har hen inte flytt det civiliserade, varma, torra samhället. Han nyttjar alla bekvämligheter när det behövs men har valt att just sova ute. Med den ambitionsnivån, att kunna gå in varje dag för att tex torka utrustning så ser jag ingen anledning till att projektet inte ska kunna funka. Min tolkning är också att TS önskar vara mobil och då funkar en tipi med kamin inte så bra.
Jag har inte själv spenderat så länge ute och jag vet att jag inte hade klarat det ett helt år om jag hade alternativ (hade nog blivit några övernattningar på nån kompis soffa...). Därmed inte sagt att jag inte tror det är möjligt. Tycker det låter som ett fullt rimligt projekt.
Jag hade försökt få till ett bra system med packpåsar för att kunna hålla ordning. Kanske finns möjlighet att låna/hyra plats i kyl/frys där du pluggar för att kunna ha kylklampar och på det sättet variera maten och ha lite mer färsk mat.
Just att tvätta tror jag att jag hade haft störst problem med. Vet inte vem jag skulle kunna nyttja på det sätt under så lång tid... Och jag tror knappt det finns några tvättomater i Sverige...
Allemansrätten borde inte vara ett problem om du har ha flera platser att variera mellan för att minska risken för slitage och spår
Med all respekt
Då kan du få lära dig att det kommer perioder då tiden att torka sov.utr överskrider med råge tiden TS kommer ha från att ha hängt upp utr till tiden då utr skall tas med för att sättas upp igen inför nästa natt (annars träder min tidigare punkt Hälsoproblem in omgående) Han väljer att ha hängmatta/tarp istället för att investera i det som verkligen skulle kunna göra "1-års satsningen" genomförbar. Sluta tolka mig som om jag är negativ ni som antyder detta det är jag absolut inte. Men ibland förundras man över folks okunskap/skygglappar för verkligheten, en vanlig företeelse idag tyvärr - likes/forum samhället i ett nötskal!
Skulle TS ha fri tillgång till skolans pannrum, en centralvärmeanläggning ett helt läsår? Finns ingen normal ansvarig som godtar detta med risk för att plötsligt få hela grupper med likasinnade äventyrare på halsen i framtiden.
Jag råder TS släppa hängmatta/tarp konceptet under fukt/köldperioderna om han vill klara 1 år som han gått ut med och satsa på en Kåta med kamin men då tillkommer andra problem - vedtillgång, stöldrisk om han inte finner en privat plats med tillstånd och bevakning.
Fukt fukt fukt och åter fukt är huvudproblemet - kylan tror jag att TS med sin inställning och tidigare vetskap kan hantera..samt att han är ju en Nordman med rätt gener
Samtidigt skall TS studera och hålla sig proper och pigg, lägga behövlig tid att fixa utr varje dag samt transport till sovplats - vakna upp säger jag bara. Gör om och gör rätt så går det att genomföra TS.
Ps. TS kanske bara har utbildnings dagar ibland och enbart ett fåtal timmar då finnes ju tiden och orken till att fixa utr. Men fuktproblematiken kvarstår ändå tyvärr.
Hade jag varit 20 år yngre utan familj hade jag gjort detta med...kanske inte under ett år, men prövat en månad. Ser inte svårigheter att lösa fuktfrågan då man skulle vistas inomhus i uppvärma lokaler i minst 8 tim om dagen.
Finns ju annars tipi med kamin som landar på 4.5 kg...har en själv
Kör på och funkar det inte så har du försökt i allfall......största problemet är att man inte försöker.
Finns ju annars tipi med kamin som landar på 4.5 kg...har en själv
Kör på och funkar det inte så har du försökt i allfall......största problemet är att man inte försöker.
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 44
- Visningar
- 9 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar