Jag är en idiot och använde sprit och handduk för att rengöra linsfiltret. Hjälp snälla

Den åsikten baserar jag på faktumet att risken för skada på frontlinsen vid de flesta former av fotografering är försumbar. Såå ömtålig är varken glaset eller coatingen.

Absolut. Har fotat ganska aktivt i 25+ år utan "skyddsfilter" och än så länge har jag inte lyckats skada en frontlins. Men jag brukar alltid ha ett bra motljusskydd på, något jag anser bra mycket viktigare än UV-filter.
 
Om man inte läser manualen för objektivet, monitorn eller tv´n tycker jag att man får stå sitt kast.
I dessa manualer står det nästan undantagslöst att rengöring med starka rengöringsmedel såsom alkohol skall undvikas.
Sedan säljer samvetslösa försäljare Screen cleaning wipes, som är alkoholbaserade, trotts att ingen skärmtillverkare rekommenderar användning av dessa.

Alla som köper begagnade objektiv bör kolla att antireflex är oskadat. Det är stor skillnad mellan objektiv med olika sliten antireflex-

Själv kör jag med skylightfilter. Resonemanget är att, om filtret blir skitigt eller blött så kan man skruva bort det och få "fri sikt" utan en besvärlig rengöringsstund (i stunden).
Dessutom minskar nötningen på ojektivets ytbehandling. Om ytbehandlingsskiktet skadas är detta mera påverkan än ett skylight av god kvalité.

Jag kar kraschat två filter hittills. Om detta räddat objektiven eller inte, låter jag vara osagt. Båda gångerna klarade sig objektivet.

/John
 
Jag använde filter vid övergång från film till digitalt, men insåg att filtrena försämrade skärpan och inte gav samma fördelar som med film. Har inte använt filter på min utrustning de senaste 15 åren. Använder motljusskydd och skyddslock när utrustningen inte används.
 
Män läser inte manualer.

De män som inte läser manualer missar ofta någon fräck funktion som finns dold innerst i menyerna, det står var och en fritt att låta bli. Jag väljer att läsa och då vet jag att jag kan använda mina prylar fult ut. Sällanprylar läser jag om manualen för inför ny tur.

/Patrik, omanlig enligt denna definition
 
Jag läser också alltid manualen. T.o.m. när jag har haft hyrbil i tjänsten har jag tagit en stund att skumma igenom manualen för att se om det finns finesser som inte är uppenbara.

Och ofta hittar man nåt intressant. T.ex. första gången jag hade hyrbil med sekventiell låda och läste att den faktiskt växlar ner av sig själv när man stannar, så i manuellt läge räcker det oftast med att växla upp manuellt. Eller den bil som hade sensor som slog om till återcirkulation av kupeluften om den kände mycket avgaser i friskluften (t.ex. om man körde i tunnel).

Kommer osökt att tänka på de lärare på 90-talet som avslutade Windows-program genom att klicka fram system-menyn (övre vänstra fönsterhörnet för er som minns Windows 95 och äldre) och där välja Avsluta (när man enklare kunden dubbelklicka där, eller varför inte trycka Alt-F4). Jag antar att det var för alla som inte klarar att läsa manualen som senare Windows-versioner gick över till krysset uppe i högre hörnet.
 
Håller nog med föregående och skogsbaronen. Det är en sak om man vistas i en miljö där det far omkring skräp i luften, men annars skyddar ett motljusskydd bra eller bättre mot slag eller att man råkar stöta emot något och det har också bildmässiga fördelar. På filmtiden hade jag alltid ett filter på, men då ville man gärna ha skylightfilter för att få bättre färger. Fyller ingen funktion med digitalt.

TILLÄGG:
Hoppsan då! Det jag trodde var föregående var visst en bit upp. Orkar inte ändra, ni fattar nog ändå.

Vad är det här för nytt att alla inlägg inte visas om man inte klickar på en länk? Förvirrande. Har varit borta ett tag...
 
För framtiden, använd endast mikrofiberduk för att torka av linsen.
Yup. Redan på sjuttiotalet lärde jag mig att man ska undvika rengöringsvätskor på coatade linser. Andas på linsen och polera (varsamt!) med putsduk OM det är annat än damm på linsen. Annars räcker det med en blåsborste.
 
Senast redigerad av en moderator:
På systemkamera med bättre objektiv har jag hmc uv filter som skydd men på enklare ej haft och då får rengöring vara tills man kommer hem ev blås rent.
Microtrasor jag har med mig anv jag till annat och är sällan rena då det skulle kunna komma till pass till kameran.
Nu går ju digitalt fixa lite smuts som man ej såg under turen.
Men när jag hade mkt utr med så var kodak linsrengöring och dessa tunna pappersdukar och en blåspensel Alltid med ute.(en oanvänd näsduk kan ju duga men anv ej tex T-sprit end skärmrengöringsvätska med isopropanol eller dessa förindränkta dukar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...