Jag är en idiot och använde sprit och handduk för att rengöra linsfiltret. Hjälp snälla

Det ser ut som om det har fläckar på det men det kan vara riktigt fina repmärken från min handduk. Är linsen klar eller finns det något annat sätt jag kan spara den? Jag har också provat varmt vatten, ska jag kombinera med tvål? Kommer det att vara uppenbart alla dessa repor? Jag är en fastighetsfotografering btw. Tack!
 
Är det ett filter som du skriver (ex UV-filter) som är monterat framtill på objektivet som skydd (rekommenderas!) är det ju lätt och inte speciellt kostsamt att byta. Är det däremot själva frontlinsen på objektivet är det värre.
Pröva att köpa riktiga microfiberdukar och ev rengöringsvätska avsedda för ändamålet och följ instruktionen i ex denna video. Torka alltid försiktigt i cirklar och undvik hårdare tryck. Linser är inte bara av glas utan även belagda med ett flerskits antirelflexlager som är känsligt för nötning. Är du tveksam, gå in till en riktig fotoaffär och be dem hjälpa dig.
 
Det hjälper dig inte nu, men för framtiden så rekommenderar jag dig också att alltid ha ett UVfiler på dina objektiv, skulle man råka repa det så är det max några hundralappar för att köpa en ny "offerlins". Bra UV-filter ska inte ändra inte bildkvaliten nämnvärt. En billig, smidig och enkel försäkring för fina objektiv.

/Patrik
 
Det ser ut som om det har fläckar på det men det kan vara riktigt fina repmärken från min handduk. Är linsen klar eller finns det något annat sätt jag kan spara den? Jag har också provat varmt vatten, ska jag kombinera med tvål? Kommer det att vara uppenbart alla dessa repor? Jag är en fastighetsfotografering btw. Tack!

Tveksamt om du lyckats repa med en vanlig handduk. Sprit och handduk är en klassisk rengöring. Troligtvis är det bara något kladd som ser ut som repor.
Skulle det nu vara repor så är det troligtvis repor i antireflexbehandlingen, och inte i själva glaset.
Bra är det såklart inte, men det är inte säkert att du märker av det.

Men visst kan man ha otur och ha skräp i sin handduk. Därför ska man vara väldigt noga med var man förvarar sina putsdukar.


Det hjälper dig inte nu, men för framtiden så rekommenderar jag dig också att alltid ha ett UVfiler på dina objektiv, skulle man råka repa det så är det max några hundralappar för att köpa en ny "offerlins". Bra UV-filter ska inte ändra inte bildkvaliten nämnvärt. En billig, smidig och enkel försäkring för fina objektiv.

/Patrik

Jag skulle istället vilja rekommendera TS att ordentligt tänka igenom om det verkligen är nödvändigt.

Filter innebär alltid två extra glasytor, vilket alltid ger större risk för reflexer.
Billiga UV-filter är ett utmärkt sätt att skydda sin frontlins, men också ett utmärkt sätt att kraftigt försämra bildkvaliteten.
Har man ett dyrt filter är det sällan ett problem med reflexer, men då ska man väga in kostnaden. Ett filter för 1000 kr för att skydda en frontlins på ett objektiv för 3000 kr. Är det värt det eller inte? Riktigt dyr optik kan man reparera, samt även försäkra.

Bästa skyddet är ett fastmonterat motljusskydd. Det ger både skydd i motljus och skydd mot slag och stötar. På vidvinkeloptik är såklart skyddseffekten mindre.

Ska man fotografera motorsport på grusbana, ja då är ett filter en väldigt bra sak att ha.
Ska man fotografera i lugn och ro där det inte förekommer vassa flygande saker är det i mina ögon helt onödigt.
 
Nu behöver man ju inte lägga en 1000 lapp på ett bra UV-filter. Visst finns det viss koppling mellan pris och kvaltet på dessa filter men inte alltid, men det finns riktigt bra filter även för några 100-lappar, ett exempel är Hoya HMC UV(0) som har både bra optisk kvalitet och antireflexbehandling.
Jag använder UV-filter genomgående (och motljusskydd för det syftet) på mina objektiv som skydd för frontlinsen och för enkel rengöring efter ex regnstänk, damm, fingeravtryck av någon klåfingrig mm. Enda undantaget är fisheye optiken av förklarliga anledningar.
 
Alla som inte gör meteterförstoringar bör normalt bruka ett UV eller Skylight filter för att skydda objektivets frontlins, Motljusskydd ökar skyddet av objektivet.
Rengöring blåsboll och microfiberduk samt rent vatten.

go tur
 
En god regel är att inte putsa i onödan. Putsning gör ofta mer skada än nytta och när man putsat sönder en lins så är det godnatt. Blås hellre bort damm och annat och se i övrigt till att undvika att få fett och annat på linsen.
 
Rengöring blåsboll och microfiberduk samt rent vatten.

go tur
Destillerat vatten i så fall, inte vanligt vatten som kan innehålla både salter och kalk mm. Bäst är dock speciell rengöringsvätska avsedd för ändamålet på en lätt fuktad putsduk, om man överhuvudtaget behöver någon fukt. Var också försiktig med fukt så du inte får in det i optiken, speciellt om den inte är vädertätad.
 
T-röd (varumärket från Kemetyl) innehåller några procent aceton, så om det var T-röd du använde kan acetonet ha löst upp någon slags ytbeläggning på linsen/filtret. Då får du gilla läget och putsa vidare för att få bort all ytbeläggning - förutsatt att linsen är i glas. Är linsen/filtret i plast är det bara att kasta eller få delen utbytt.
 
Förmodligen ett lite sandkorn som ställt till det.

Jag brukar börja med att blåsa rent, sedan skölja med vanligt vatten. (förutsätter naturligtvis att optiken är vädertålig), sedan topps med rikligt med vatten runt kanterna, sedan optikduk horisontalt och inte runt-runt lätt fuktad med vanlig ajax fönsterputs.

Så gör jag, men det behöver inte vara rätt. :)
 
Nu behöver man ju inte lägga en 1000 lapp på ett bra UV-filter. Visst finns det viss koppling mellan pris och kvaltet på dessa filter men inte alltid, men det finns riktigt bra filter även för några 100-lappar, ett exempel är Hoya HMC UV(0) som har både bra optisk kvalitet och antireflexbehandling.
Jag använder UV-filter genomgående (och motljusskydd för det syftet) på mina objektiv som skydd för frontlinsen och för enkel rengöring efter ex regnstänk, damm, fingeravtryck av någon klåfingrig mm. Enda undantaget är fisheye optiken av förklarliga anledningar.


Jag är inte helt uppdaterad på dagens utbud, men när jag höll på aktivt med foto för några år sedan så var det kring en tusenlapp för ett bra filter. Beror ju såklart en del på hur stor frontlinsen är.
Jag hade flera uv-filter i olika prisklasser. De billiga kunde man spegla sig i. Skillnaden mellan de dyra och de svindyra var inte så jättestor, men visst såg man skillnaden om man provocerade fram den. T.ex. i motljus eller nattfoto med många ljuskällor.
Men jag kan medge att jag avrundade uppåt för retorikens skull =)

Jag är kanske en antingen-eller-människa, men för mig blir det konstigt att köpa jättedyr optik för att få jättebra optisk prestanda (där tillverkaren bland annat aktivt försökt hålla nere antalet glasytor) och sedan sätta på ett halvkasst glas framför.
Den åsikten baserar jag på faktumet att risken för skada på frontlinsen vid de flesta former av fotografering är försumbar. Såå ömtålig är varken glaset eller coatingen.
Skulle jag göra någon farlig förflyttning där jag riskerade att ramla så satte jag tillfälligt på linsskyddet.
Skulle jag fotografera där det kunde förekomma stenskott e.d. så satte jag på filtret.

Men man får ju göra precis som man vill.
Kan man inte använda grejerna p.g.a. oro för skador så ska man givetvis sätta på ett skydd. Annars blir det ju inget fotande =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.