Jämtlandstriangeln i helgen..?

Jag och en kompis ska till Helags och Sylarna i helgen och jag undrar...

Vi kommer söder ifrån och är vägen över Flatruet fortfarande öppen?
Går det att följa sommarleden eller är den osynlig under snö?
Det vore trist om det var skidor eller pulsa i snö som gäller, jag hoppas att det går att vandra i kängor som vanligt?

Tacksam för svar så att man kan packa rätt prylar...

/Dennis

Kolla aktuell öppenhållning på www.vv.se annars finns det ju väg från åsarna och blinkande ljus då flatruetvägen är stängd.
Det verkar som det kan bli snöfall i södra norrland och norra svealand och då kan det bli svårgånget.

Vinterleden och sommarleden går inte hela tiden parallellt så man kan inte följa ledkryssen hela vägen, men om det inte har snöat för mycket bör man kunna följa leden utan problem, vet inte om broarna mellan Sylarna och Helags är borttagna, kan vara svårvadat vid högt vattenstånd (men nu verkar det bli kallt).

Vi ses kanske på fjället där i helgen om vädret tillåter, håll koll på www.funasdalsfjall.se och www.smhi.se för väderutvecklingen.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Den här tiden före riktiga frosten brukar vara "svårframkomlig".
Väglöst land såhärårs kan vara rigtigt påfrestande. Men lugn det följer tjäle...
//J

Hej hej

Igår eftermiddag såg jag Anarisfjällen från min stuga i Trillevallen, och de var rejällt vita. Under natten till idag kom den en del snö (ca 3-4 cm) och det snöar från och till nu. Viadre verkar det som att det är mer snö på ingång.

//Jimmy

just nu

snöar det som tusan (citat "det vräker ner") i mellersta Hälsingland, Ljusdal. Det betyder inte med absolut nödvändighet att det även snöar i Härjedalsfjällen men sannolikheten är stor.

/Leif

Man tackar för alla upplysningar!

Det kanske blir en riktigt spännande tur med början redan på väg upp, det är bara sommardäck på bilen...

Man tackar för alla upplysningar!

Det kanske blir en riktigt spännande tur med början redan på väg upp, det är bara sommardäck på bilen...

Undrar hur det gick om ni inte hade skidor med er? Snön låg på sina ställen midjedjup på de lägre partierna av Helagsplatån, och i lördags klabbade det sig rejält under skidorna, med detta töväder som råder nu lär det kunna kanske gå att vandra, varning för genomtramp på myrarna dock.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips