Jämtlandstriangeln i helgen..?

Jag och en kompis ska till Helags och Sylarna i helgen och jag undrar...

Vi kommer söder ifrån och är vägen över Flatruet fortfarande öppen?
Går det att följa sommarleden eller är den osynlig under snö?
Det vore trist om det var skidor eller pulsa i snö som gäller, jag hoppas att det går att vandra i kängor som vanligt?

Tacksam för svar så att man kan packa rätt prylar...

/Dennis

Kolla aktuell öppenhållning på www.vv.se annars finns det ju väg från åsarna och blinkande ljus då flatruetvägen är stängd.
Det verkar som det kan bli snöfall i södra norrland och norra svealand och då kan det bli svårgånget.

Vinterleden och sommarleden går inte hela tiden parallellt så man kan inte följa ledkryssen hela vägen, men om det inte har snöat för mycket bör man kunna följa leden utan problem, vet inte om broarna mellan Sylarna och Helags är borttagna, kan vara svårvadat vid högt vattenstånd (men nu verkar det bli kallt).

Vi ses kanske på fjället där i helgen om vädret tillåter, håll koll på www.funasdalsfjall.se och www.smhi.se för väderutvecklingen.

Den här tiden före riktiga frosten brukar vara "svårframkomlig".
Väglöst land såhärårs kan vara rigtigt påfrestande. Men lugn det följer tjäle...
//J

Hej hej

Igår eftermiddag såg jag Anarisfjällen från min stuga i Trillevallen, och de var rejällt vita. Under natten till idag kom den en del snö (ca 3-4 cm) och det snöar från och till nu. Viadre verkar det som att det är mer snö på ingång.

//Jimmy

just nu

snöar det som tusan (citat "det vräker ner") i mellersta Hälsingland, Ljusdal. Det betyder inte med absolut nödvändighet att det även snöar i Härjedalsfjällen men sannolikheten är stor.

/Leif

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Man tackar för alla upplysningar!

Det kanske blir en riktigt spännande tur med början redan på väg upp, det är bara sommardäck på bilen...

Man tackar för alla upplysningar!

Det kanske blir en riktigt spännande tur med början redan på väg upp, det är bara sommardäck på bilen...

Undrar hur det gick om ni inte hade skidor med er? Snön låg på sina ställen midjedjup på de lägre partierna av Helagsplatån, och i lördags klabbade det sig rejält under skidorna, med detta töväder som råder nu lär det kunna kanske gå att vandra, varning för genomtramp på myrarna dock.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips