Jämtland månadsskiftet juli/augusti

Hej!

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av att vandra i Jämtland i månadsskiftet juli/augusti. Jag hade tänkt mig starta vid Vålådalen, Storulvån eller Storlien. Är det blött och framför allt är det myggrikt? Går det att vandra ovanför trädgränsen för att slippa myggorna? Det kommer troligtvis att bli en tältresa och jag har vana av att vandra. Någon som har något förslag????

Mikael

Blött och fint

Månadsskiftet juli-augusti i de fjäll du nämner innebär nog hyfsat med mygg. Fjällen i den östra delen av området är lite stenigare men mot Ulvån och Storlien är det ofta blötare med många stora myrar på fjället.

Mvh,

J

Jämtland

Läs gärna Tore Abrahamssons bok Okända fjäll. Avsnitten om Bunnerfjällen och Lundörrsfjällen samt även Borgafjäll .

dante

Avstängd
Jämtland

Hej!

Jag har inte vandrat på dom platser dit du ska men jag har vandrat en del i Jämtland. Förra året promenerade jag från Ankarede till Gäddede under samma period som du ska ut jag kan lova att det var blött. Faktum var att det var blött nåt så in åt h-vete. Trots att det varit soligt ett bra tag(tills vi kom, då började spöregnet) så var myrarna riktigt blöta, och myrar fanns det gott om. Det blir lite tråkigt i längden att knalla omkring när man hela tiden sjunker 20 centimeter varje gång man tar ett steg. Nu får man ju anpassa sig och gå runt dom värsta områdena, men det tar lite längre tid.
Jämtland är förövrigt den enda platsen jag varit på där jag fått jaga iväg myggor trots spöregn. Måste varit finska, dopade, myggor.
Men, men, men...Jämtland är kul att vandra i. Se bara till att du har kartrekat turen ordentligt, att du har gott om tid och att du har ett bra regnställ och en varm fleece tröja med dig så blir det nog toppen.

il C

Avstängd
mer Jämtland

jag givk en niodagarsvandring, med bestigning av
Helags, 1997. Visserligen andra veckan i juli,
men tillräckligt med mygg och folk.

Blött och klafsigt är det på många håll, som andra påpekat. Samtidigt finns tora möjligheter att
dra sig undan folkmassorna med tältets hjälp.
Bortsett från Sylmassivet kan man istortsett
överallt lämna dalstråken och gå på tvären
över bergen. Till de ensammare områdena hör
Bunnerfjällewn, trots närheten till Storulvån,
samt Gråsjöfjällen. Har själv inte varit där
men träffat folk som trivdes. Gråsjöfjällen är
området ovanför Vålåstugan.

Tror Tjallingdalen kan vara ensam och fin, utom att
dess nedre del har tät björkskog.

Om jag återvärder till Jämtland gör jag det nog
med tält och utan någon som helst plan.

il C.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips