Vi har 200 vargar, vad är det du snackar om? du vill ha noll vargar. Kan du inte sluta hymla nu.
Hur många vargar är lagom tycker du?
?
Det jag skriver om nu är det antal som föds nu till våren och kommande vårar.
dvs fryst antal individer.
Vi har 200 vargar, vad är det du snackar om? du vill ha noll vargar. Kan du inte sluta hymla nu.
Hur många vargar är lagom tycker du?
?
Inom jägarkretsar brukar vi skilja på LO och tiger.
Vi anser att det är två olika arter med olika förutsättningar för framtiden.
Man kan jämföra t ex med kråka och kungsörn.
Dom har ju mycket gemensamt (2 ben 2 vingar och kan flyga) men ändå tycker vi att
kungsörn är mer skyddsvärd än kråka.
Man blir lite bildad när man tagit jägarexamen.....men vi delar gärna med oss av vårt gedigna kunnande.
Inom jägarkretsar brukar vi skilja på LO och tiger.
Vi anser att det är två olika arter med olika förutsättningar för framtiden.
Man kan jämföra t ex med kråka och kungsörn.
Dom har ju mycket gemensamt (2 ben 2 vingar och kan flyga) men ändå tycker vi att
kungsörn är mer skyddsvärd än kråka.
Man blir lite bildad när man tagit jägarexamen.....men vi delar gärna med oss av vårt gedigna kunnande.
Nu fattar jag inget. Vad har lodjur att göra med denna tråd? Jag trodde den handlade om hur duktiga svenska jägare är på att rädda utrotningshotade djur i främmande länder. I detta fall är det tigern och amurleoparden.
/Stellan
Nu känns det som att det saknas en smilie eller två i ditt inlägg men det du säger är nästan rätt.
Tråden handlade om att WWF ville lära sig mer om hur man kan öka stammarna av bytesdjur för att på så sätt rädda tigern och amurleoparden. Denna kunskap ansåg de att svenska jägare besitter och därför bad de att få komma hit på studiebesök.
Att det skall vara så svårt att smälta att svenska jägare, om än väldigt indirekt, kan hjälpa naturvården i världen? Är argumenten mot jakt så tunna att demonbilden inte tål minsta spricka?
Du förstår säkert själv att det finns bättre expertis på bevarande av tiger och leopard än den svenska jägarkåren. Det är, som nämnts tidigare i tråden skillnad på lo och tiger. Att man är duktig på att skjuta lo gör en inte automatiskt till expert på bevarande av tigerhabitat.Tråden handlade om att WWF ville lära sig mer om hur man kan öka stammarna av bytesdjur för att på så sätt rädda tigern och amurleoparden. Denna kunskap ansåg de att svenska jägare besitter och därför bad de att få komma hit på studiebesök.
Att det skall vara så svårt att smälta att svenska jägare, om än väldigt indirekt, kan hjälpa naturvården i världen? Är argumenten mot jakt så tunna att demonbilden inte tål minsta spricka?
Förr var illegal jakt på tiger och ett stort problem. Det är svårt att se att den inte kommer att förbli ett stort problem så länge kadaverfetischisterna betalar en lokal årslön för kvarlevorna efter ett illegalt skjutet djur.Jag tror att det största problemet kommer att vara illegal jakt av bytesdjuren och därefter mutor.