Jägare på Expedition

Tjena!

Jag har lite frågor rörande en Expedition

Vi är ett gäng på 3-5 personer som runt maj -09 vill ner till Himalaya trakten och bestiga berg. Vi har tittat lite på Ama Dablam men är självklart öppna för förslag.

Vi är alla mycket vältränade och gjorde lumpen som kustjägare eller attackdykare på AMF 1. En av oss var uppe uppe på Island Peaks i april i år. Våran kunskap gällande teknik klättring är väldigt begränsad. Att vistas i kalla miljöer och fysiks ansträngning under väldigt långt tid är inga konstigheter.

Frågorna jag har är:

Är det möjligt för oss att bestiga Ama Dablam eller liknade berg och i så fall vad måste vi vidta för åtgärder för att klar det?

Hur mycket skulle en sådan expidition kosta?

Hur mycket utrustning behövs?

Mvh Andreas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kan nog bara hålla med Viktor där. Jag tycker ni ska gå någon klätterkurs för att skapa er ett hum vad klättring innebär och bekanta er med alla prylar.

Sen kanske ni kan göra en mini expedition till Sylarna eller Kebnekaise. Syltraversen kanske vore en lämplig start på er alpina karriär.

/ Daniel

Nu är jag igen klättrare (men jag läser mycket ;)) men hade det räckt med fysisk styrka och förmåga att frysa så skulle alla springa upp på 7000+ toppar.
Syltraversen kanske inte ger den "ballfaktor" som ni önskar men ni kanske skulle kika på att sticka ner till Chamonix ett par veckor, gå en klätterkurs och snacka med de bästa guiderna. Avsluta med en bestigning av Mont Blanc så vet ni lite mer om era styrkor och svagheter när det gäller berg som ni kan bygga vidare på.

Var ödmjuk

Under er utbildning i det militära fick ni lära er att vara ödmjuka inför uppgiften. Den fysiska delen i ett projekt som detta är naturligtvis viktig, men högst sekundär i jämförelse med erfarenhet och kunskap. Det är stor skillnad på att gå vinterutbildning i lumpen och bestiga ett berg som detta. Alla kan träna upp sin fysiska förmåga relativt lätt och likaså kan (nästan) alla lära sig att bestiga höga berg. Det ena tar lite längre tid än det andra bara. Det krävs ett speciellt psyke och motivation också, vilket ni anser att ni har. Men glöm inte att er lumpentid inte har någonting med detta att göra.

Jag låter negativ, men det är jag inte, ni kan klara vad ni vill. Men glöm inte att det krävs mycket förberedelse och övning. Som föregående inlägg säger, skaffa er kunskapen och erfarenheten genom lättare projekt innan ni ger er in på tyngre grejor. I övrigt hoppas jag att ni fortsätter planerna och önskar er all lycka på färden!

Läs Ad hoc rocks och inspirireras av olof(adyk) och martin som med mycket lite kompetens, erfarenhet och planering bestiger 7 summits. Lägg också märke till att de är på väg att stryka med på 4 av topparna. Inget är omöjligt men jag tar hellre de säkra före det osäkra och ser till att ha en gedigen grund innan jag ger mig upp på dylika äventyr utan guide

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips