Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten?

För promenader även lite längre med relativt låg ansträngning fungerar en skaljacka bra speciellt pm den jag många möjligheter till ökad ventilation under armar mm, men så fort ansträngningen ökar i kuperad terräng, med ryggsäck mm funkar inte en skaljacka oavsett reklam och fabrikat på membranet. Du blir våt inifrån så termen ’boil in bag’ som användes tidigare i tråden är skrattretande träffande!

Kombinationen vindjacka gärna i ett snabbtorkande material (ex bomull/polyester blandning) så man slipper ta på sig regnstället för varje liten urrskur, och ett regnställ när det verkligen regnar är mitt i prick och bästa förslaget.

Hej, har goda erfarenheter av Marmot minimalist jacket, lätt 4säsongs jacka,, finns beskriven på utsidan i flera trådar,, den har under flera år fått bra omdömen i utemagasinet då de testat olika jackor

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om det inte blåser ordentligt så räcker det med någon sorts tröja, allt efter temeratur. Att slippa vara blöt på kroppen är ju målet och då behövs ventilation. Om det blåser ordentligt så brukar jag använda mig av en vanlig herrskorta för att bryta vinden och få lagom med ventilation. Blir det etter värre eller regn då kommer regnkläderna till pass. Tipset att testa vindtyget genom att blåsa genom det med munnen skriver jag upp på.

För basläger kan ju tält och tarp vara en intressant kombination, men när jag vandrar med tält ligger tarpen hemma. På dagsturer när vädret är osäkert tar jag ofta med tarpen som väderskydd vid ex raster.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips