Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten?

Jag och min SO är nybörjare och har grundutrustningen för vandring men nästa uppgradering är jackor och byxor. Vi planerar inte att vandra på vintern och vi bor i Skåne så snö och extrema temperaturer lär inte bli ett problem. Det är att de tål regn (mycket regn) och att de är lätta(ultralight) och att de går att använda även när det inte regnar (andas bra).

Jag har nu drunknat i säljtexten om skaltekniker och membran och antal lager etc. Nu får ni gärna hjälpa mig.

Vad fungerar i praktiken?
Finns det en så kallad skaljacka eller softshell som andas tillräckligt för att man inte ska svettas ihjäl när det inte regnar men som pallar ösregn? Man blir ju grymt varm av att gå men man vill ha vindskyddet. Vi vill helst inte ha dubbla uppsättnigar jackor eller dedikerade regnkläder eftersom vi är upptagna av vikten (siktar på ultralight)

Alla tips på bra specifika jackor och byxor som fungerar mottas tacksamt. Pris är såklart en faktor men om det måste bli dyrt så får det bli dyrt.

mvh Fredric och Linda
 
Problemet är att ultralätta regnjackor som även används som vindjackor slutar vara vattentäta snabbare eftersom de utsätts för mer slitage.

Jag har oftast både vindjacka och regnjacka med. Vindjacka är överlägset skönare när det inte regnar eller inte är väldigt kallt.

Det finns lätta Gore-Tex Active-jackor på 150-200 gram och massvis med vindjackor runt 150 gram.

Just nu använder jag en Norröna Bitihorn GTX Active (regnjacka) och en Arcteryx Squamish (vindjacka) och de väger tillsammans mindre än de flesta regnjackor.

Tips: köp en storlek större än vad som känns lagom i butik om ni framförallt ska ha jackan på när ni bär ryggsäck.
 
Om en membranjacka kan dubblera som vind- och regnjacka är högst personligt. Jag blir väldigt varm när jag rör mig och har inte lyckats hitta en membranjacka som inte resulterar i boil-in-bag.

Så jag gör tvärt om, dvs en vindjacka som håller mot lättare regn och en regnjacka som endast används vid rejält regn och som spenderar 90% av tiden nedpackad i ryggsäcken.

Jag använder en medeltung regn/skaljacka från Norröna i Gore-Tex Active med gigantiska ventilationsdragkedjor och en Norröna Aero60 vindjacka.

Jag måste varna lite mot Acteryx Squamish eftersom funktionaliteten nästan uteslutande sitter i ett PU-membran som nöts bort efter 2-3 tvättar. Har tre stycken, men kommer nog inte köpa igen.
 
Intressant om Squamish. Jag har också tre stycken och mina är tvättade flera gånger. Det enda jag märkt är att de inte ser lika snygga ut efter första tvätten (rip-stop-rutorna syns mer) men inte försämrad funktion.

Hur yttrar det sig joask? Som ovan eller tycker du inte att den är lika tät längre?
 
Även undertecknad tillhör dem som aldrig lyckats få det att fungera med skaljackor som vandringsplagg; det blir obönhörligen för svettigt. Själv tar jag endast på skal-/regnjackan när det regnar.

När jag bara vill skydda mig mot vinden använder jag en löparjacka. Sådana väger nästan ingenting och går att hitta till ett betydligt lägre pris än de vindjackor som säljs som vandrings-/friluftsjackor. Dessutom brukar man ofta kunna hitta begagnade löparjackor på Myrorna m fl ställen. Då kommer man undan ännu billigare!
 
Jag har också alltid med en regnjacka och en vindjacka.
Regnjackorna har varierat under åren, det är svårt att hitta en bra. Vindjackan däremot är jag väldigt nöjd med. Jag har en Montane featherlite smock som är mer än sex år gammal, köpt på rea. Den är alltid med på alla turer, går ner i benfickan. Vet inte om den ser likadan ut nuförtiden, men den är fantastiskt bra.
 
Haglöfs LIM jacka och byxa är minimalistiska och lätta, men bra i mitt tycke. Jag har dom normalt bara när det regnar, men ibland också som enda jacka på vandringar när jag vill köra lätt.
 
Intressant om Squamish. Jag har också tre stycken och mina är tvättade flera gånger. Det enda jag märkt är att de inte ser lika snygga ut efter första tvätten (rip-stop-rutorna syns mer) men inte försämrad funktion.

Hur yttrar det sig joask? Som ovan eller tycker du inte att den är lika tät längre?

Min äldsta Squamish läcker som ett soll nu, det känns på tyget att PU-lagret är borta, det uppför sig helt annorlunda än när jackan var ny.

De två nyare märker man inte lika mycket skillnad, men det märks när jag testar vindmotståndet i tyget, jag tror inte de nyare var lika täta som den äldre från början, lite svårt att minnas så här i efterhand.

Jag testar alltid att blåsa luft genom mina vindjackor så att jag en referens om hur täta de är när jag jämför mellan olika plagg.
 
Jag kör en väldigt lätt skaljacka från Patagonia. Jag går väldigt sällan i den utom vid regn, rejäl blåst/kyla eller när man är stilla. Jag blir lätt varm och kall beroende på om jag rör mig eller inte. Går gör jag i funktionströja, undetställ, lite tjockare funktionatröja i någon kombination. Dunjacka eller ylletröja som förstärkning.

Jag har inte stött på några jackor som andas nog att gå i vid fint väder (och det behövs inte heller) ventilation i armhålorna hjälper mest mot svett/kondens i mitt tycke. Så även de andas, räkna med att de är marginellt. Det är inga mirakeltyger.

På benen ett par lundhags i en modell med ventilation samt väldigt lätta regnbrallor från i inov, tror de heter race pants eller liknande.

Mina skalkläder är köpta begagnade för mindre än 200kr st i princip i nyskick (det går med tålamod).

Annars är en klassisk lätt regnjacka/annorak och en skjorta en beprövad kombination.

/G
 
Beror lite på hur ert klädsystem i övrigt är utformat men Gore-Tex Shakedry sägs andas bäst av alla membran på marknaden och tillräckligt bra för att användas som vindjacka även om det är en regnjacka. Väldigt eftertraktad inom ultralätt då jackorna väger runt 150g och hållbarheten verkar vara relativt bra (för hur lätt materialet är). Jag har inte testat materialet själv och kan därför inte ge ett mer utförligt svar. Jag skulle dock inte fokusera för mycket på olika membran, ingen andas tillräckligt bra för att hålla svetten borta enligt min erfarenhet. Jag skulle fokusera på vikt och passform. Den här jackan från Norrøna har fångat mitt intresse.

Jag eftersträvar att ha en sådan lätt packning som möjligt utan att tumma med komforten för mycket. Just nu ligger min basvikt ca 5.2kg men önkskar att få ner den till 4kg till nästa sommar. För två år sedan bar jag 24kg för en veckas tur. Skillnaden är enorm och njutningen densamma. Jag kan därför inte rekommendera plagg tillverkade i tyngre material då jag finner det onödigt för de flesta, speciellt om man bara går ledat. Jag rekommenderar att ni läser om att vandra fjäderlätt. r/ultralight på Reddit är ett bra forum för att hitta svar angående utrustning etc. Här kan ni läsa om det mesta ni behöver veta om ultralätt.

Jag själv föredrar att vandra i T-shirt om vädret tillåter, annars åker fleecetröjan på och klarar mig rätt långt på det. Endast vid riktigt kallt och blåsigt väder åker regnjackan på. Vissa föredrar att bära en vindjacka för dessa tillfällen men jag har inte testat det själv då jag inte känt ett behov. Kläder är dock väldigt indivudellt och kräver experimentering för att avgöra vad som passar en själv. Vissa klarar sig med några få plagg medan andra bär med sig halva garderoben.
 
Senast ändrad:
Vad fungerar i praktiken?
Finns det en så kallad skaljacka eller softshell som andas tillräckligt för att man inte ska svettas ihjäl när det inte regnar men som pallar ösregn?
Det korta svaret är nog nej. Det långa svaret är också nej. ;)

Efter att ha studerat vad Jörgen "Fjäderlätt" skrivit i frågan, och jämfört med mina egna erfarenheter, så har jag kommit fram till att rimliga överkroppskläder för vandring byggs upp av:

- Undertröja
- Vindjacka (vindblus)
- Regnjacka

och möjligen något varmare underplagg. Detta är hur jag själv vandrat i många år och det funkar utmärkt. Därmed har jag funnit att en fin och dyr "skaljacka" är ett helt irrelevant plagg för mina vandringar (även om det förstås är ett himla bra friluftsplagg, givet att man ska stå mer än man går). Trevligt att kunna lägga de pengarna på annat!

Det som efterlyses i det citerade stycket är ju att, som Jörgen uttrycker det, "gå omkring i regnkläder fast det inte regnar". Vid lite eftertanke inser man att det är helt orimligt. Såvitt jag vet brukar varken militärer, renskötare eller jägare bete sig på det sättet. Alltså finns det knappast skäl för långvandrare att göra så.

Min korta slutsats är alltså att vindjacka och regnjacka är två olika plagg, och alltid kommer att vara det. Väljer man rätt plagg tror jag dessutom att totalvikten blir lägre.
 
Stort tack för alla uttömmande svar. Då var det lite som jag befarade. Får titta på lätta regnjackor och en vindjacka separat.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
outdoors_andy helg vandring värmland Vandringsleder 6
larsn1 Lättare vandring + fiske Vandringsleder 0
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7
Jojosurf 3-dagars vandring stockholm - tips? Vandringsleder 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...