jacka i g-1000 eller goretex + knickers

En möjlig kompromiss på området finns ju - polycottonjackor med membrantyg på axlar och huva.

Vet att Lundhags har en Ahke jacket:

16512.jpg

http://www.lundhags.se/jackor/#showProduct?id=1660

Fjällräven kanske har nån liknande men är osäker.

Jag har Lundhags förra Traverse Pro - jacket. Är riktigt nöjd med den och den funkar bra i regn och andas bra mycket bättre än en goretexjacka. Dock är jag klart osäker på om jag skulle våga mig ut på fjället med den utan att ha en regnjacka som backup. Eller jag är väldigt säker på att jag också skulle ha med en regnjacka.

Ändan lite mindre bak

Hur man än gör har man ändan bak. Jag brottas också fortsatt med det problemet. Som många redan påpekat får man anpassa klädseln.

När det inte regnar, eller bara småregnar kör jag med vindskjorta i Pertex (Montane). När det regnar mycket åker en lätt regnjacka på (ITAB packaway). Fördelen med detta system är att det är lätt, billigt och går bra att anpassa efter förhållanden. Alla delar torkar också snabbt. Nackdelen skulle vara sämre slitstyrka, men det har jag inte haft problem med hittills trots mycket promenerande i skog.

Man kan ju såklart ha en lätt regnjacka över G-1000-jacka också.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För min del blir det troligen en g-1000 jacka. Har just kollat på fjällrävens greenland som verkar enkel och robust. Såg även lundhags ahke som "smogz" tipsade om, även den kan vara värd att titta lite närmare på då den har vattenskyddad huva samt axelpartier. Men greenlands fördel är att den kan lagas i all oändlighet med nål och tråd. Hur lagar man vattentätt membran som lundhags har på ahke? Men å andra sidan; hur mycket sliter man på huva och axelpartier? Jo axelpartier slits ju mycket vid vandring med ryggsäck, tänkte inte på det...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips