Isolerad plastmugg, myt eller verklighet?

Har även denna mugg från MSR med dubbelvägg och tätslutande lock. Var inte helt lätt att finna den i Sverige. Denna typ av plastmugg verkar vara väl använd i USA som jag uppfattar det.
 

Bilagor

  • 20131003_104838.jpg
    20131003_104838.jpg
    36.6 KB · Visningar: 853
Bensinbolag säljer rf isolerade muggar med lock, även de fungerar anständigt väl.
go tur

Har aldrig saknat mugg med lock men som seobserver skrev så finns det ju billiga(?) och lätta muggar på flesta större bensinmackar eller hamburgerställen. Kanske inte de mest hållbara men är man försiktig borde de kunna hålla en vandring. I priset för dem ingår ju dessutom kaffe vid inköpet...
 
Har ett par av dessa skapelser liggandes i kökskåpet...

Ja, precis! Det där ser ju ut att vara den perfekta muggen för mig! Vet du om den går att köpa någonstans?

Rostfria termosmuggar fyller ju absolut sin funktion. Nackdelen är att dom väger för mycket om man redan har en proppfull ryggsäck att släpa på är det. För kortare äventyr är dom oslagbara.

Pappmugg kanske kan vara något, i alla fall om jag kommer på hur jag ska packa för att den inte ska bli platt i ryggsäcken. Det är ju onekligen det viktsnålaste alternativet.

Smux, jag har sett muggen du länkar till förut (men bara på bild) och antagit att det var porslinsvarianten. Jag har en mugg i liknande design hemma som är i porslin nämligen. Men nu inser jag ju att det faktiskt är plast. Jag ska definitivt ta en titt på den! Tack!
 
Så som tråden inleddes så undrar även jag om nyttan med en sån här mugg?
Jag är kokkaffedrickare, och gillar/har-vant-mig att dricka varmt.

Jag ser liksom inte behovet att kunna hälla upp, låta koppen stå en kvart och sen drick. Känns ju inte så UL, med tanke på vilka eftergifter detta brukar kunna kräva (sova på bubbelplast... herregud!).

Jag har dock en Thermos med dubbelmugg, jag får erkänna att jag tycker att det är en liten, liten fördel med att muggen är dubbel även när jag är ensam om att dricka av kaffet, eftersom den åtminstone lite intuitivt håller kaffet varmt längre. Men, delar jag på muggen så har jag nån att dela kaffet med, och det är ännu bättre. Annars tycker jag att det brukar skilja rätt tydligt på om en mugg är hög eller vid, beträffande tiden för avsvalning.
 
Dricker man te eller bara är långsamdrickare så är det förståeligt tycker jag. Tar ju inte många minuter snålblåst för att kyla en kaffe till pissljummen.
Köp gsi minimalist. Isolerad mugg och kokkärl i ett.
 
Jag ser liksom inte behovet att kunna hälla upp, låta koppen stå en kvart och sen drick. Känns ju inte så UL, med tanke på vilka eftergifter detta brukar kunna kräva (sova på bubbelplast... herregud!).

Anledningen att jag vill hålla drycken varm är inte för att kunna låta den stå en kvart innan jag dricker den, utan för att jag inte ska behöva hälla i mig hela muggen på en gång. En kvart vill jag gärna ha på mig när jag ligger i sovsäcken på kvällen med en bra bok. (Ebok = 0 gram). Egentligen är väl isoleringen inte så viktig, den kan man ju alltid improvisera fram. Det viktigaste är locket. Det begränsar ju dessutom skadan om muggen skulle välta.

Jag är ingen direkt lättpackare, men jag är heller inte så stor. Ska jag hålla packningen under rekommenderade 25% av kroppsvikten så ryms det inga termosmuggar om jag ska vara ute en vecka. Jag vill ändå gärna dricka mitt te varmt och jag har inga planer på att sova på bubbelplast. Då återstår det att hitta en mugg som inte väger så mycket som ändå bevarar värmen en stund. Det kanske är lyx, men lite lyx måste man ju få unna sig. :)
 
GSI minimalist var ju en smart grej! Jag vill egentligen ha ett större kokkärl, men när jag är ensam skulle det vara riktigt bra.

MSR-muggen såg också intressant ut.

Tack för tipsen!
 
Bodum har olika modeller av termosmuggar. Vissa med inbyggd kaffepress. Jag har själv en äldre plastversion med dubbla väggar och den funkar utmärkt att hålla värmen på kaffet en lite längre stund. Fast de dubbelväggsmodeller med vakuum är nog ännu bättre.

http://m.bodum.com/prodlist/422

Är inte säker på om länken funkar då den länkar till en mobilversion av webbplatsen.
 
Ett annat område är för föräldrar som är ute med sina små barn. Ett tu tre ska det kissas eller det har blött ner sig eller nåt annat som "stör" kaffestunden. Med en isolerad mugg/kåsa är drycken inte kall när man är tillbaka.
Har två i rostfritt som var del av en julklapp från jobbet.

//Per
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.