Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är det ingen norr om Mälardalen som tänker att åka skridskor denna sässong? Börjar det att frysa i kanterna eller? Söder om Vänern är det bara regn.
Blasse W.
Vatten-temperaturen i Skellefteå 29/9 är 8,4 grader.
Tveksamt om årets premiär sker under samma tidsperiod som de två senaste åren:
2003 - 21 okt & 2002 - 20 okt.
Men skrillorna är slipade och ryggsäcken står packad & klar...
Den första höstisen på premiärpölarna brukar lägga sig efter 3 klara nätter oavsett sommarens och höstens tidigare väder. Detta då avkylningen av grunda vatten går så fort.
Däremot kan temperaturen i havet och i stora sjöar under gångna veckor och månader ha betydelse för hur snabbt isen lägger sig längre ut på djupare vatten.
Minnesvärd var hösten 2002.
Då jag tog sista doppet i 20-gradigt havsvatten den 25 augusti, för att sedan ta de första skären på en grund havsvik den 20 oktober - tidsdifferensen var exaxt 8 veckor !!!
-PS! Nu på morgonen har jag 5mm nyis i trädgårdens ektunna. DS.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...