Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Jag var inte i Ågelsjön i helgen, men jag var i ''Östergötlands Chamonix'' dvs. Kisa.
Både Dörraberget vid södra delen av sjön Sommen och Gummetorpaberget några km söder om Kisa bjöd på fina ledbara isar kompletterat med tunnare hårdare topprepningsbara.
Var där i helgen, tillsammans med en kompis och hackade mig lycklig. Påde "nedre isväggen" och "övre isväggen" hade några riktigt fina fall (i alla fall om man är van vid klättring i Stockholm). Dessutom lite "måisar" lite här och var, bl.a. på "lilla väggen" (heter det väl, där skitsprickan och de turerna ligger?), En ball "fristående pelare", som hade gått av och därför var mer "gardin" på "näsan" och lite annat.
Riktigt, riktigt fint var det i alla fall. Klart värt ett besök.
Såg alltså isen senast igår 2/3 och är fortfarande lycklig som ett barn. Klart kul.
Är det bara tunn is (så att man får slipa om yxorna när man är klar) lämpliga för lite mixat eller finns det ledbar is också? Om man inte tar de längsta skruvarna?
Är det bara tunn is (så att man får slipa om yxorna när man är klar) lämpliga för lite mixat eller finns det ledbar is också? Om man inte tar de längsta skruvarna?
På "övre" isväggen var det helt klart ledbart, framförallt på fallet längst till vänster. På det undre fallet såg vi ingen/försökte vi inte själv leda, men på övre gick alldeles utmärkt.
Det var rätt tjock is, så du behöver nog inte vara speciellt rädd för att skada dina spetsar.
En klätterkollega var där för ca 10 dagar sedan och enligt honom höll över vänstra isen på att lossa från väggen och därmed bli lite skakig, var det något du upplevde?
Nej, det var inga problem att leda där. På "mellanfallet" var det däremot en del frihängande is och där lät det lite ihåligt, bakom, så där topprepades det bara. Men som sagt, klart ledbart annars (utan speciellt bra ledpsyke - jag är en fegis).
MVH
/Kotten
Ps. Vi sprang på ett gäng andra stockholmare där, som vi bl.a. hjälpte med att sätta upp topprep, om ni läser det här, hör gärna av dig, så kanske vi kan ta en gemensam trip ned någon gång? Ds.
Jag var med Kotten i Ågelsjön i söndags och instämmer i att isen är helt ok att klättra på. Vissa av fallen är ledbara. Ni behöver inte oroa er om att behöva vässa yxorna efter
Jag glömde kvar ett kilset med div. nya och gamla HB Curves och offsets på en O-karbin..vid övre isväggen..
Det fanns inte att finna på tisdagen så den som tog hand om det får gärna höra av sig på 0708-543045..
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
4 kommentarer
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...