Isklättring i SVT

Idag kl: 12.35 sänder SVT1 ett program om isklättring i Norge.

"Isklättring i Vettisfossen
Norskt naturprogram från 2006. Med sina 275 meters fallhöjd är Vettisfossen Nordeuropas högsta fria vattenfall. Området fredades 1924 och bjuder på fantastiska naturupplevelser under såväl sommar som vinter. Vintertid fryser fallet till en nära 300 meter hög pelare av is, men det är inte varje år som isen är av sådan kvalitet att den håller för isklättring. Vi följer med klättrarna Sigurd Felde och Harald Harstad, när man våren 2006 för första gången filmade den äventyrliga klättringen. "

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8742&lid=tv-guide&from=menu

Någon som vart där?

Ja, jag såg det på tv, ett mycket intressant program, någon här på utsidan som vart där och klättrat eller vart där på sommaren och kan berätta mer? måste säga att fallet såg ganska mäktigt ut om man ska jämföra med Sveriges högsta vattenfall, Njupeskär på ca 70m.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Stor!t

Jag har varit där på sommaren och kikat.
Till en början när man följer den trånga dalen var det inte så imponerande, som vilken trång norsk dal som helst. Men sedan när man närmar sig fallet, som ligger lite gömt från stigen, så känner man sig mindre och mindre!

Fallet ligger längst in i en amfiteater och är gigantiskt! Väldigt imponerande vill jag lova. Om man har vägarna förbi är det definitivt värt ett besök.

Kaj

Så såg det ut

när vi var där och rekade juli 2007.
När vi satt och fikade på kanten vid utloppet kom två F16 och flög förbi i rote i dalen långt under oss...

Bilden är f ö tagen med 18mm DX-optik, skulle haft 12mm för att få med allt.

Ciao!

Uffe

Bilagor

• Vettisfossen för Utsidan.jpg
    Vettisfossen för Utsidan.jpg
    138 KB · Visningar: 637
Häftigt vattenfall...

Fasiken att man missade det där. Nån som vet om det går i repris??
Skulle vara kul att se....
Måste erkänna att jag imponeras av dom som gör sånna här isturer.
Själv är man blöt och fryser om händerna efter 15 meters klättring...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips