Isklättring i Sälen?

Hej
Som det ser ut nu ska jag vara i Sälen vecka 1. Jag tittade på deras sida men kunde inte hitta något om isklättring. Vet någon om det finns någon arrangör som håller kurser i isklättring för nybörjare där då?
Alla förslag mottages tacksamt.
/Martin

inte i krokarna..

Tja

Jag säsongar i sälen trots denna avsaknad av isklättring i det direkta närområdet.
Har du bil kan du ta dig till Njupeskärs vattenfall, du åker ner till byn och kör mot Särna. Man får knalla typ 2 km från parkeringen män klättringen har varit bra de gånger jag varit där...

Simma lungt
Johan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Njupeskär är inte lämpligt för nybörjare! Njupeskär är åtminstånde med svenska mått en mycket krävande istur.

Fjälläventyr i Lindvallen ordnar prova på isklättring och grundkurs. Jag vet dock inte vilken kvalité de håller på kursen. Jag har mött ett gäng från Fjälläventyr på klippklättring och jag var inte direkt imponerad. http://www.fjallaventyr.se

Fråga vilken kompetens instuktörerna har och om de följer förbundets normer för grundkurs i isklättring om du kontaktar dem.

Mer info om isen i Sälen (Hälla) och isklättring i Dalarna och Jämtland finns på Anders Westers issida http://web.telia.com/~u23305085/isindex.html

[Ändrat av teoek 2006-11-19 kl 10:39]

Isarna i Sälen har jag varit på flera gånger och de brukar passa utmärkt för nybörjare.
Jag kommer själv förhoppningsvis vara i trakten Mora/Orsa vecka 1, klättersugen men förmodligen utan replagskompis. Hör av dig om du vill köra nån dag. Jag har all utrustning inkl dubbla uppsättningar yxor o stegjärn.
Nås enklast på 0704-58 44 35 eller mail: patrik.bredberg@gmail.com
/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips