Iskalla plastpjäxor på tälttur

Om man är på tälttur med telis- eller alpinpjäxor av plast (+ aluminium och rostfritt stål) är min erfarenhet att man får vara beredd att offra sina tår fr.o.m. dag 2. Även om man har innerskorna i sovsäcken och är noga att skydda dem från fotfukt med plastpåsar under dagarna är det stört omöjligt att förhindra att tårna fryser till klumpar när man tar på sig pjäxorna på morgonen (om det över huvud taget går...). Kanske kan man värma pjäxskalen med varmvattenflaskor på morgonen? Känns knöligt... Någon som har något bättre förslag?
Tacksam för tips!
 
Jo, jag känner igen mig i situationen. Det är få saker som är hemskare än att dra på sig ett par isklumpar på morgonen. Att hålla innerskorna torra är heltklart ett gissel när man är ute under längre tid. Fuktspärr av olika slag hjälper en hel del men det är inte alltid tillräckligt. Till klätterskor i plast kan man köpa innerskor med helt slutna celler som inte tar åt sig något av fukten. Jag tror att åtminstånde Scarpa har det till sina skidpjäxor.

Tips på hur du håller fötterna varma på länken nedan. Artikeln är vinklad mot klättring men innehållet går utmärk att överföra till den horisontella världen.
http://www.psychovertical.com/?frostbittenfeet
 
Martin, jag förstår ditt problem!

Men prova detta nästa gång:
På morgonen när du sitter och myser med din havregrynsgröt och en kopp te så fyller du upp en halvliters PET-flaska med varmt vatten och stoppar ned den i innerskon, har man två flaskor så går det naturligtvis dubbelt så fort. Det blir en viss skillnad att stoppa ned foten i en varm och mysig innersko, särskilt när din hjärna förbereder sig på en frysbox... :)

Nackdelen med PET-flaskorna är ju att de gärna vill krympa när man häler kokhett vatten i dem, så att korken till slut inte passar... Så håll ett öga på dem eller köp en smal och fin och dyr nalgene-flaska eller liknande.

Hoppas att det hjälper!
 
Plastpjäxorna ett lyft

För mig har övergången till pjäxor med lös innersko och skal i plast varit ett komfortlyft avseende frusna fötter på vinterturer.

Jag tycker att ett par innerskor är avsevärt smidigare att förvara i sovsäcken än ett par Asolo Extrem och innerskona torkar också en aning när de är i sovsäcken.

När det gäller innerskorna i mina två par plasttelispjäxor så är pjäxstorleken vald så att de kan husbergera min fot klädd med en tunn syntetsocka och en ullfrottesocka samt ge tårna aningens av fladdermån. Måhända inte ett optimalt val för känslan i skidåkningen men varma fötter har de facto känsel och ger därmed angenämare skidåkning.

Torra rena sockar är min packning fylld av så att jag kan byta ofta.

På raster allra helst på vårvinterfjället så tar jag av pjäxor och innerskor, sätter de sistnämnda i solen så att de får ånga av och låter också fötterna ånga av.

Ett annat torktips är att stoppa in pjäxor och innerskor i tältet om man, likaledes på vårvinterfjället, befinner sig invid detta och har bivacktussarna med grävpåsar på. Även vid minusgrader i mars så ger solljus på ett tält en sån pass värme inne i detta att luften kan absorbera avsevärt med fukt.
 
detta funkar før mig:
nær du kommer fram och fått slått camp så ta av skorna. hoppa ned i alternativ(visst extra vikt men men ). jag gjør så hær: tørra strumpor, dun strumpor och overbotties(40 below). då håller man sig torr och varm helt ned till minus 20grader.

det som man vinner: vattenavdunstningen sætter igång eftersom skorna ær varma och sjælvklart ute av plast skalen. nær jag sedan går och lægger meg så stoppar jag ned inner skorna i sovsæcken. varma och goda på morgonen.

en sak som kan før hindra allt før mycket fotsvett(førutom "barrier") gå aldrig så fort att du svettar. gå lungt och fint. dagsetappen tar lite længre tid men du håller deg torr på hela kroppen och inte minst på føtterna.

ha en god, torr och varm tur
robert
 
Jag känner igen problemet från min första tälttur då vi hade temp ner mot -40 på nätterna. Efter några dagar blev det även svårt att få ner innerskon i skalet på morgonen. Vid kontroll upptäckte jag att det hade byggt på ett icke försumbart lager is i hela skalet.
Efter det har jag tagit för vana att torka bort kondensen ur skalen under kvällen, och har efter det inte haft lika kalla fötter på morgonen heller....
 
Det viktiga när man skall torka/värma saker i sovsäcken under natten är att placera dem rätt. Den sämsta platsen är längst ner i säcken vid fötterna. Resultatet brukar bli blöta saker och kalla fötter. Torkning/värmning sker vid bålen. Så gör alltid jag och har inte haft några problem med kalla innerskor.

Bosse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Geb Snöläget på Städjan och Nipfjället mars/april Skidalpinism 1
Sobril Keb - Abisko på rando-skidor? Skidalpinism 6
avslutat 73229 Stora Sarektraversen på 21 timmar Skidalpinism 0
John_T Hur är passformen på Black Diamond pjäxorna? Skidalpinism 5
nydde Behöver tips på skidverkstad Skidalpinism 2
Andreas Sellin Vad gå på kring Kiruna med omnejd Skidalpinism 1
TellyHelly Sarek på hösten Skidalpinism 3
Ännna Helt grön på turskid. Tips? Skidalpinism 8
515442 Köpa karta Lyngen/Tromsö på plats? Skidalpinism 3
Kiron tips på turer runt nallo-sälka Skidalpinism 9
Moralkaka Neoprene strumpor på vägen upp? Skidalpinism 1
AndersEnar Skidbestigning på Korsika i Januari Skidalpinism 3
Mats Å Atomfjella på Svalbard Skidalpinism 3
evalena Fjällinfo på eng/franska Skidalpinism 1
6463603 mont blanc på skidor Skidalpinism 0
ECrider Längd på Skidor? Skidalpinism 10
bjen skidor på akkha, bilder? Skidalpinism 5
John_T Häng med Fjälledarna på toppturer till Kebnekaise Skidalpinism 2
Emmma heliskiing på Kebnekaise Skidalpinism 5
John_T Vill ha förslag på toppturer kring Keb och Tarfala Skidalpinism 2
b_luthman längd på sond? Skidalpinism 2
StoraBerg Strategi på instabil snö? Skidalpinism 1
anderssan Byta/komplettera klister på stighudar ? Skidalpinism 4
uppkastaren Stighudar på platten? Skidalpinism 22
_Erik_ Åk inte offpist på fel ställe Skidalpinism 6
loppisen Ny på Randonée, Rando vs. Telis? Skidalpinism 6
PeAC Längd på rep Skidalpinism 6
Maskros444 Funkar randonnébindningar på fetare skidor? Skidalpinism 15
surfban akut hjälp med tips på områden i Norden Skidalpinism 8
mek Tappat isyxa på Vuoinestjåkka i Sarek Skidalpinism 1
anneli n Tips på udda pärlor i alperna? Skidalpinism 7
madir Sugen på offpist i Chamonix? Skidalpinism 1
avslutad120814 på tur med snowboardåkare? Skidalpinism 5
wmthned börja med Randonne, vad tänka på ? Skidalpinism 0
bräd Dakine Heli Pack på nätet Skidalpinism 2
Jonik bredd på stighudar Skidalpinism 1
Britta GF Skidor på Korsika Skidalpinism 2
Skumberg Längd på skidor... Skidalpinism 0
OffPist2000 Stighudar på våren Skidalpinism 2
bennys Randonné på telemark Skidalpinism 4
srpp lim på fel sida stighuden... Skidalpinism 0
jmlove *HJÄLP -det börjar närma sig anmarch, STIGHUDAR PÅ!* Skidalpinism 9
okee Tips på bra skibestigningsområden i Jämtland Skidalpinism 7
esno Skidor på sidan eller ryggen ? Skidalpinism 4
Mårten Motvind Elan på topp? Skidalpinism 0
1113 Randonnéutrustning på tur...... Skidalpinism 7
Ehlana Brädan på ryggen Skidalpinism 2
Coqrouge Tips på bra randonnéskor m.m. önskas Skidalpinism 4
Coqrouge Tips på stegjärn för telisskor/snowboard Skidalpinism 1
hjelmstedt Toppturer på Drommen/Bydalen??? Skidalpinism 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.