Isar runt Stockholm

Har försökt söka efter liknande trådar men hittar ingen. Så säg till om det redan finns en sån här tråd.

Jag föreslår att vi i den här tråden både rapporterar om isar som finns i närheten (inom en dagsutflykt) av Stockholm och tipsar om kända ställen där det brukar bli is.

Jag kan börja med att rapportera att det finns is vid Münchenbryggeriet. Lite svårt att bygga ankare direkt ovanför utan man får använda borrbult eller träd ett par meter till höger om själva isen om man vill sätta topprep. Detta ger dock en rätt otrevlig pendel.

Så - skriv för fullt om is i Stockholm!
 
Nacka strand har 2 klätterbara isar. Tycker munchenbryggeriet var lite roligare att klättra. Bifogar en bild, en linje till höger och en till vänster som går bra trots nätet.
 

Bilagor

  • isklättring.jpg
    isklättring.jpg
    62.3 KB · Visningar: 2,294
Ågelsjön (om det räknas kring stockholm)

Jag var och rekade väggarna kring ågelsjön i onsdags (1-dec). Det började frysa på fint och vi ska testa att klättra imorgon. de frihängande isarna får nog dock vänta nån vecka till...
 

Bilagor

  • IMG_0271.jpg
    IMG_0271.jpg
    132.4 KB · Visningar: 2,188
  • IMG_0274.jpg
    IMG_0274.jpg
    83.3 KB · Visningar: 2,078
  • IMG_0273.jpg
    IMG_0273.jpg
    90.7 KB · Visningar: 2,091
  • IMG_0282.jpg
    IMG_0282.jpg
    105.3 KB · Visningar: 2,179
Var ute vid Finnboda i torsdags, den långa isen nere vid vattnet var inte tillräckligt fet för att vara värd att klättras ännu, bättre att låta den byggas på så att den går att leda säkert. Isarna uppe vid busshållplatsen var dock i tämligen bra skick.

Idag styrdes kosan mot Djävulsporten, flera ledbara linjer och fortsätter det vara kallt så kommer de byggas på ännu mer. På vägen tillbaka stannade vi i Södertälje för att reka en is vi såg från E4 på vägen dit vid Scania, hittade tjock och fin is och brände av en repa.

På vägen ner såg vi också klättrare på isen bredvid Essingeleden vid Liljeholmen, den var inte så fet ännu men gick uppenbarligen att klättra.
 
Det ser ut på bilderna att Ågelsjön börjar likna nått... Ända problemet med stora fallet är att folk brukar börja hacka ned den innan den hunnit växa till sig.

Ni som varit runt en del. Vilka isar brukar vara top 5 på nöjesskalan i Stockholm?

Orkar man köra en bit så ger Trosa/Studsvik ganska mycket för pengarna, så länge vägverket/transport styrelsen inga varit i farten. Det är nått knas med det där stället, det spelar ingen roll hur kallt det är, det rinner altid vatten där. Det är en sprängd klippa för en bilväg, så vägverket/transportstyrelsen brukar komma och ta bort mängder när det har börjat välla ut över vägen. Om ni klättrar där, kom ihåg att sätta ut varningstriangel. Många av bilisterna har jättesvårt för det här med road side isklättring.

Isen i Södertälje som Edvin nämner är vid korsningen Nyköpingsvägen / Genetaleden. Helt klart den bästa gatubelysta isen jag klättrat.
 
Senast ändrad:
Åva?

Hej!

Tack för bra info! Någon som varit vid Åvastabben i närheten av Dalarö och tittat efter hur den isen ser ut?
 
Ursäkta utbölingen.....

..... men jag är nyinflyttad i området (Enköping) och har kli i mina isklätterfingrar! Det är mycket glädjande att se att isklättringsmöjligheter även finns här nere.

Dock:
Jag har lite svårt att hitta många av de platser som beskrivs här. Münchenbryggeriet vet jag var det ligger, men Åva? Djävulsporten? Om lite mer specifika platsangivelser på isarna i Sthlm- området anhålles.... :)
 
Djävulsporten,
Utan tvekan det ställe med flest isar på minst plats i stockholmsområdet. Grad 2-4. Går bra att parkera vid en busshållplats söder om passet. Som nämnts i en annan tråd här så är det bra att ställa ut en varningstriangel eftersom man i princip står på vägen och säkrar.

http://kartor.eniro.se/m/IvtW7

Åvaslabben

30 meterhög svais + några små brantare saker, stockholms längsta kanske? Parkering ett par hundra meter nordväst om isen. För att hitta till isarna så följ vattnet. De ligger på andra sidan bukten från parkeringen sett precis nere vid vattnet.

http://kartor.eniro.se/m/Ivtfv

Ett par andra ställen som kan vara värda att kolla in är bland annat Östnora, Dyviksudd och Ekoberget
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulgakov Isar nära växjö? Isklättring 3
Yakherden Klätterbara isar? Isklättring 33
uppkastaren Isar i Stockholm? Isklättring 1
Edvin m Åre runt jelhelgen? Isklättring 0
tsar Isklättring runt Skellefteå? Isklättring 0
Johan R Hur är isen runt Kisa och Svartgöl? Isklättring 0
Mangster Alpin/isklättring runt Marsfjällen? Isklättring 1
bjesse klätteris runt Sälen/nyår? Isklättring 1
jerico Is läget nu runt jul? Isklättring 3
e6henke Klätterbar is runt Stkhlm Isklättring 4
nikcar75 Isklättring i alperna runt jul? Isklättring 3
aventron Is runt Arvidsjaur / Luleå trakten Isklättring 2
Kotten Isläget i/runt Östersund. Isklättring 3
jonsa Isklätterkurs runt uppsala? Isklättring 11
is runt Idre Isklättring 0
Känner någon till bra isklättring runt STO-området Isklättring 2
Surbjörn Nytt isställe vid Finnboda Stockholm? Isklättring 0
MBS Isklättringspartner Stockholm --> Rjukan Isklättring 0
Cha-Nico Plats för isklättring och mixed climbing omkring Stockholm ? Isklättring 2
avslut210607 Stockholm - Rjukan 2-6/1 Någon? Isklättring 1
Edvin m Isskruv tappad vid Dyviksudd, Stockholm Isklättring 0
Edvin m Någon som vill klättra is i Stockholm? Isklättring 0
Edvin m Grivel Matrix tech i stockholm? Isklättring 7
palsmus Isklättrare i Stockholm, nätverk Isklättring 61
japp Isläget Stockholm Isklättring 0
figure8 Anläggning av isfall i Stockholm Isklättring 25
marhar isklättring i stockholm? Isklättring 1
anilson Is i Stockholm Isklättring 2
sagaramatha Isklättringskurs i Stockholm? Isklättring 1
Stegjärn i Stockholm? Isklättring 2
Finns det nån is kvar i Stockholm? Isklättring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.