Is i Rjukan &Ågelsjön?

oscar.engdahl@swipnet.se (Oscar E)

Gäst
Hej!

Jag vill på tur till helgen som kommer och funderar på hur förhållandena är i Rjukan och Ågelsjön. Har sett optimistiska rapporter om att det börjar frysa till. Har någon varit i Rjukan i helgen, hur var det vilka turer gick att klättra?

Björnen, skulle vara roligt om du kunde skicka in en rapport nu i veckan om hur det ser ut i Å eftersom det tydligen skall frysa på enligt väder rapporten.

Tack på förhand

MVH Oscar E

annsofie@fy.chalmers.se (Ann-Sofie)

Gäst
Is i Rjukan

Jag var i Rjukan helgen innan lucia och där var inte mycket is men potentialen till mycket is finns, dvs där finns vatten. Vi klättrade dock ändå på det som fanns och njöt. Gaustatoppfossarna var i god kondition, vilket är ett issäkert stället tidigt på säsongen. Brofossarna uppe juvet gick att klättra på topp-rep att leda dem hade varit både blött och enligt mig riskabelt.

Andra göteborgare var där lucia helgen och då hade det frusit på ytterligare. Exempelvis var Trappfossen klätterbar (den gjordes) och även i gausdalen var det fruset och gick att leda. Kvitåa klättrades också.

Nu får vi hoppas på fortsatt kyla och så är det bara för dig att fara dit!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

oscar@swipnet.se (Oscar E)

Gäst
Tack

Tack för informationen Ann-sofie och Björn.

Var i Ågelsjön och det var riktigt bra förhållanden.

Gott om is på övre och nedre isväggen och även hyfsat på stora isfallet. Dock ingen is på sjön.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips