Instruktioner fotogenlykta med glasfiberstrumpa

Hej.

Jag har en 15 år gammal Optimus högtrycks fotogenlykta med snabbtändning och glasfiberstrumpa. Jag lyckades inte få fart på den när jag försökte före ett par veckor sedan. Trycket gick inte upp när jag pumpade.

Känner någon av er till någon plats på www där det finns instruktioner för hur man meckar och servar sådana lampor?

Tack på förhand Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Antagligen så är det så att pump lädret är ihoppa torkat. prova att ta ur pumpen och lägga den i blött i fotogen i en kvart ungefär. den skall då svälla och vara ganska tigth i röret. Om detta inte funkar så kan det vara backventilen som har get upp. Den är relativt enkel att bytta men man måste ha ett speciallverktyg.

Förgasarföreningen

Tack för tipsen ovan.

Länkade mig vidare och hittade efter några steg en Yahoogrupp "förgasarföreningen" som är för samlare av tryckapparater som kök, lampor och blåslampor. Här finns mycket läsvärt och möjlighet att ställa frågor till experter.

http://groups.yahoo.com/group/forgasarforeningen

Hälsningar Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips