Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående.

HJÄLP!

Behöver 3-4 tältförslag att ha med på vandring/mc-tur.

Har tittat på Marmot Nitro 2P, Marmot Force UL 2, MSR Carbon Reflex 2, North Face Triarch 2, Vaude Hogan UL 2 samt några fler

KRAV:
Låg vikt
Innertält
"ytter före inner" d.v.s. ska kunna slås upp i regn utan att bli blött.
Maxpris: Ca 5000 kr, men helst runt 3000kr.

Önskvärt:
Fristående
Tältpinnar kan bytas emot vandringsstavar.
"Light set-up" d.v.s. bonus om det går att bara slå upp ytterduk (ev. med footprint)

Vad är era förslag..?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
HJÄLP!

Önskvärt:
Fristående
Tältpinnar kan bytas emot vandringsstavar.
"Light set-up" d.v.s. bonus om det går att bara slå upp ytterduk (ev. med footprint)

Vad är era förslag..?

Halaj!

Ursäkta, men jag fattar inte riktigt.

Du säger fristående. Du menar självstagande? Dvs tält som kan stå upp av sig själv utan att vara beroende av tältlinor?

Tältpinnar/vandringstavar? Här råder viss förvirring i terminologin.
Tältpinnar är de ca 10 cm långa grejerna man trycker ner i marken för att förankra tältlinor.
Tältstänger är de långa stängerna som håller upp tältduken.

Skitsamma, mig veterligen är din kombination av självstagande och utnyttjande av vandringsstavar omöjlig.
Det finns ju tält som använder sig av vandringsstavar, men de är inte självstagande. Och tvärtom. Självstagande tält har svårt att använda vandringsstavar. Förutom till en absid.

Eller har jag missupfattat?

//T

Halaj!

Ursäkta, men jag fattar inte riktigt.

Självstagande:
Ja, du har rätt, men det är ÖNSKVÄRT, inget absolut måste

Tältstänger är de långa stängerna som håller upp tältduken:
My bad... Hastverk. Självklart menar jag tältstänger!

Då jag helst önskar självstagande, så skulle ev. ett tält som inte är självstagande kunna vara intressant, i så fall är det ett plus om man kan byta ut tältstänger emot vandringspinnar som man ändå bär.

//T

Se svar ovan.

Tack Tapio, jag behövde en uppsträckning, nu kanske vi får bättre och fler korrekta svar!

Självstadgande tält brukar väga mer än enstångs och tunneltält i samma storleksklass.
Ryggåstält brukar kunna bruka vandringsstavar som tältstänger.
Dina prioriteter bör du nog rangordna innan du kan få praktiska råd.
Välkommen åter.

go tur

Du säger fristående. Du menar självstagande? Dvs tält som kan stå upp av sig själv utan att vara beroende av tältlinor?

Hillebergs terminologi

"Absider på självstagande tält måste spännas ut. Absider på fristående tält behöver inte spännas ut."

Dvs fristående är te.x. Allak och Staika men Jannu, Tarra och Saivo är fristående.

Självstadgande tält brukar väga mer än enstångs och tunneltält i samma storleksklass.
Ryggåstält brukar kunna bruka vandringsstavar som tältstänger.
Dina prioriteter bör du nog rangordna innan du kan få praktiska råd.
Välkommen åter.

go tur

Hej!

Nej, jag vill inte begränsa mig i detta läget till ett sådant val, utan ha förslag på olika lättviktstält som packar smått.

Det finns så mycket tält att man lätt går vilse.

Luxe Outdoor Sil Twinpeak kan ju vara ett alternativ. Inte självstagande, utan ett ryggåstält där du använder vandringsstavarna som tältstänger. Väger ~1400 gram och kostar runt 2000:-. Nackdelen är att innetältsväggarna är helt i mesh. Kanske dock mest problem vid kallare årstider.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips