Inplastade lantmäterikartor

Jag är i färd med att köpa några nya fjällkartor och upptäckte lantmäteriets online-butik:
http://geoimager.lantmateriet.se/kartbutiken/
Där säljs alla svenska fjällkartor i tre utföranden: vikta, ovika och inplastade.

Eftersom inplastning på egen hand är en omständlig process skulle jag uppskatta lantmäteriinplastade kartblad - givet att de håller viss kvalitet. Jag undrar därför:

Har någon erfarenhet av de inplastade kartorna? Är de inplastade på båda sidor? Är det blank eller matt kartplast?
 
Hej,

Jag tycker du tar en funderare till, är det verkligen så omständigt? Jag brukar göra så här med mina kartor: Jag köper de ovikta och klipper sönder dem i ett format något mindre än A4. Sedan scannar jag in dem till datorn. När jag sedan skall ut och gå skriver jag ut enbart de kartbilder jag kan tänkas behöva på en vanlig färgbläckstråleskrivare och plastar in dem en och en dubbelvikta. De blir då alltså A5 format. Gör hål med hålslag och dra ett snöre igenom, på snöret har jag även kompassen hängandes samt en liten karbinhake att hänga fast allt med på lämpligt ställe, typ axelremmen.

Det här är visserligen ännu mer omständigare men man slipper ha med sig hela fjällkartan och det är mycket behändigare att bara stå med sin lilla A5-plutt i blåsten än hela. Nackdelarna är väl möjligen att någonstans får man en skarv där man måste byta kartblad. Bagatell.

Jag använder vanlig dubbelhäftande plast man köper på bokhandeln och om man inte slarvar med inplastningen håller de kartans livslängd. Alltså tills det kommer en ny version på kartan.

Ha dé
Peter P.
 
De är plastade på två sidor och håller hög kvalite. De är dock lite svåra att vika så be att få dem förvikta eller gör det själv.

Blank eller matt har jag ingen aning om. Föstår inte varför det har någon betydelse? De är i all fall lättlästa.
 
pal2; sa:
Jag brukar göra så här med mina kartor: Jag köper de ovikta och klipper sönder dem i ett format något mindre än A4. Sedan scannar jag in dem till datorn. När jag sedan skall ut och gå skriver jag ut enbart de kartbilder jag kan tänkas behöva på en vanlig färgbläckstråleskrivare och plastar in dem en och en dubbelvikta. De blir då alltså A5 format.

Låter som en intressant idé. Men då det gäller A5 och färgskrivare, blir inte läsbarheten och detaljerna på kartan lidande?
 
crazy; sa:
De är plastade på två sidor och håller hög kvalite. De är dock lite svåra att vika så be att få dem förvikta eller gör det själv.

Blank eller matt har jag ingen aning om. Föstår inte varför det har någon betydelse? De är i all fall lättlästa.

Låter bra.

Blank kartplast kan i starkt solljus reflektera ljuset i en irriterande hög grad.
 
tjonsson; sa:
pal2; sa:
Jag brukar göra så här med mina kartor: Jag köper de
.
dubbelvikta. De blir då alltså A5 format.

Låter som en intressant idé. Men då det gäller A5 och färgskrivare, blir inte läsbarheten och detaljerna på kartan lidande?

Nej, nej, utskriften är i samma skala som den inskannade kartbilden! Men jag viker ihop utskriften innan jag plastar in den. Då blir den A5 stor, med kartbild på båda sidor.

Jag har en ganska vanlig 1000-kronors skanner (Canon CanoScan 5000F) och en lika dyr HP Deskjet 5550 skrivare. Kvalitéten blir helt ok.

Vid något tillfälle lyckades jag skala om de inskalade kartbilderna. Fråga mig inte hur. I vart fall går det att lösa med de flesta bildbehandlingsprogram.

Mvh
Peter P.
 
laminering

Ett tips om man vill ha hög läsbarhet (kontrast och matt yta). Lamineringsmaskin ger fantastiskt resultat. Det lämpar sig dock bäst för båt/bil eftersom den laminerade kartan blir stel och inte ska/kan vikas. För sjökort är detta ingen nackdel. Laminerade kort tål nästan hur mycket stryk som helst.

Lamineringsmaskin kan man kanske låna, materialet är mycket billigare än självhäftande kartplast. Själv använder jag A4-format men det finns många storlekar att välja på och begränsas bara av maskinen.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Jag ser inte problemet med att plasta in kartorna, köper man dem ovikta så är det busenkelt att plasta själv! Har fått bra resultat med både vikta och ovikta. Håller med tidigare skribenter om att de färdigplastade är svåra att vika.

/CE
 
Tyvek och annat alternativ

Två alternativ är att köpa kartor tryckta på syntetmaterialet tyvek, respektive att scanna och själv trycka ut med bläckstråleskrivare på samma material. Även det senare alternativet blir vattenfast enligt min sagesman som köpte materialet från USA via postorder för flera år sedan.

Thure
 
tjonsson; sa:
crazy; sa:
De är plastade på två sidor och håller hög kvalite. De är dock lite svåra att vika så be att få dem förvikta eller gör det själv.

Blank eller matt har jag ingen aning om. Föstår inte varför det har någon betydelse? De är i all fall lättlästa.

Låter bra.

Blank kartplast kan i starkt solljus reflektera ljuset i en irriterande hög grad.

Jag tror att den är matt. Har svårt att tro att kartan är svår att läsa i solljus. Inget som har stört mig i alla fall. Jag kommer att fortsätta köpa inplastade kartor.
 
Re: Tyvek och annat alternativ

thureb; sa:
Två alternativ är att köpa kartor tryckta på syntetmaterialet tyvek, respektive att scanna och själv trycka ut med bläckstråleskrivare på samma material. Även det senare alternativet blir vattenfast enligt min sagesman som köpte materialet från USA via postorder för flera år sedan.

Thure

Enligt DuPont så funkar olika bläck olika bra på tyvek: "Tests conducted by DuPont have shown that solvent-based ink systems (ketone/ alcohol) work well with Tyvek® in the ink jet process. On the other hand, most of the water-based inks that we tested would feather and blur to some extent. In addition, they are slower to dry."

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fafner Lantmäterikartor börjar släppas Navigering 212
Brune Lantmäterikartor i BSB format Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.