Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx

Ber om ursäkt om denna fråga diskuterats tidigare i detta forum. Jag kunde inte hitta något vid en sökning.

Har nyligen skaffat mig min första GPS som blev en Garmin Vista Cx. När jag lägger in en waypoint på GPS:en kan man (förutom namnet på waypointen) också ge en beskrivning (max 30 tecken verkar det som). Kan dock inte använda åäö i denna beskrivning. Det är lite konstigt eftersom det "tangetbord" som kommer upp innehåller en knapp för att få språkspecifika tecken, men det fungerar inte trycka på å, ä eller ö. Är det en inställning, eller en begränsning i GPS:en? Kunde inte hitta något i den engelska manualen om detta. På garmins hemsida glunkas det om att det inte går att använda åäö på GPS:en.

Har du testat med åäö i waypointnamnet? Där funkar det iaf på 60csx. Tyvärr så försvinner åäö när man flyttar waypoints med mapsource. Troligen kommer det en fix för detta.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
åäö funkar i waypointnamnet även för Vista Cx. Konstig begränsning att det inte fungerar i den längre 30-teckensbeskrivningen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips