Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx

Ber om ursäkt om denna fråga diskuterats tidigare i detta forum. Jag kunde inte hitta något vid en sökning.

Har nyligen skaffat mig min första GPS som blev en Garmin Vista Cx. När jag lägger in en waypoint på GPS:en kan man (förutom namnet på waypointen) också ge en beskrivning (max 30 tecken verkar det som). Kan dock inte använda åäö i denna beskrivning. Det är lite konstigt eftersom det "tangetbord" som kommer upp innehåller en knapp för att få språkspecifika tecken, men det fungerar inte trycka på å, ä eller ö. Är det en inställning, eller en begränsning i GPS:en? Kunde inte hitta något i den engelska manualen om detta. På garmins hemsida glunkas det om att det inte går att använda åäö på GPS:en.

Har du testat med åäö i waypointnamnet? Där funkar det iaf på 60csx. Tyvärr så försvinner åäö när man flyttar waypoints med mapsource. Troligen kommer det en fix för detta.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
åäö funkar i waypointnamnet även för Vista Cx. Konstig begränsning att det inte fungerar i den längre 30-teckensbeskrivningen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips