Inköpsställen för gas "on the road"

Som billös nybörjare på gas undrar jag hur lätt det är att få tag på gas efter vägarna. Pratar inte fjällen nu, utan södra och mellersta delarna av landet. Har bensinmackar generellt gas för stormkök eller är det bara på större ställen/turistorter det finns i sortimentet? Finns det andra butiker som kan ha?

Biltema och Naturkompaniet känner jag till, men de har ju inte filialer efter småvägarna direkt.

Förutom de du nämner har Jula, XXL, Stadium, Intersport men även mer välsorterade varuhus mm gas så kommer du till en stad finns det säkert möjlighet att köpa vanliga engångstuber.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Mackar är ett osäkert kort, inte alla har. Å andra sidan är de väldigt lättillgängliga, så man kan ju kolla flera.'

Claes i sjön har också.

//A

Inte så lätt att få tag på i småstäder/byhålor. Kan ibland finnas gasflaskor, men sällan med passande ventiler/munstycken. Har alltid med ett litet ved och kottkök i nödfall.

Har man två behållare med sig så är det aldrig så långt mellan möjligheterna att komplettera/ersätta första tömda att den andra behållaren hinner ta slut - i stort sett alla bemannade svenska bensinstationer har Lindalgängade gasbehållare till salu. Inte billigast dock...
Klart mycket billigare är diverse gubbdagis (Biltema, JULA, Clas Olson, Swedol etc) och större sporthandlare (Intersport, Stadium, XXL etc). Tänk på att bygg-/trädgårds-handel som Bauhaus, Granngården, Beijer, XL-Bygg osv ofta har det i någon form till ogräsbrännare etc...
Så det borde inte vara något problem om man startar med två behållare och sedan ersätter en i taget längs resvägen...

Tack. Ska göra en lista på butiker ni nämnt. Mackar verkar det ju råda delade meningar om.

Ja, jag tänkte också så. Kanske en 450 och en 230 som bara funkar som reserv om man inte får tag i ny gas. Ett alternativ är väl en t-spritbrännare som reserv, för t-sprit lär de väl ha på macken.

Gas brukar dock vara dyrt på mackar (det mesta brukar vara dyrt där, de lever ju lite på att folk panikköper grejer som de behöver "nu").

Gas brukar dock vara dyrt på mackar (det mesta brukar vara dyrt där, de lever ju lite på att folk panikköper grejer som de behöver "nu").

Kul forum: Det går absolut inte att övernatta i något billigare än ett Hillebergtält för 8000:-, men man förfasar sig över att gasflaskor för hundringen är så dyrt på macken....😕

Be försvarets jetdrönare att släppa en last åt dig ute i fält?

Skämt åtsido. Finns i alla välsorterade butiker med friluftsgrejer.

Men det där med flygande utkörning hade kunnat bli en stor grej.

Själv har jag ibland lagt stashar i förväg där jag kan hämta om det inte finns i närheten att köpa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips