Inköp inför fjällvandring

snuffle; sa:
Förresten, hur förvarar man bäst en hårdtvål under vandring, vanlig platspåse elller?

Har någon av er problem med att sova när det är ljust, hur går ni isåfall?
a) Har provat lite olika lösningar på detta (plastaskar från hotelltvålar, metallfolie, papper), men det som fortf gäller är en plastpåse. Enkelt är bäst. Tvålen löddrar ju inte heller så mycket i 4-gradigt vatten, så det är sällan problem med kladd...

b) Man går och går så länge att man är rejält trött när man lägger sig, och så lägger man sig tidigt (22-23). Då är man utsövd tills när det börjar bli för ljust (=varmt!) för att sova. Ljuset kan man alltid blockera med en scarf/Buff/tröjärm över ögonen, men den där känslan av att i accelererande tempo kokas inifrån av solens strålar kan man svårligen skydda sig från.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lite påpekande

Jag tycker att ni har missat några poänger.

JACKA:
Visserligen håller jackor bra idag, men att ge sig ut i Sarek med EN (1) jacka låter lite stadsråtteaktigt....
Vad gör du om du fastnar och river sönder jackan, medans regnet öser ned...?
Fjällräven + en tunn regnjacka är det självklara valet anser jag.... ( Har gått på Helags i 2+grader och regn, då var jag glad för dubbla jackor).

Tändstickor:
Inte någon av er har nämnt yuccastickan?
Har gått flera turer utan ens packa upp tändstickorna.

Sedan håller jag med om en sak: låna så mycket du kan i början. Släkt och vänner är till för att utnyttjas!
Lägg pengar på skor och strumpor och ev säck.

Glömde en grej

GPS:

GPS får inte bli någon ursäkt får dålig kartkunskap, tyvärr någon som gör sig gällande mer och mer.
Du MÅSTE kunna karta och kompass. GPS får aldrig bli mer än en plojgrej!

Jag var uppe på Helags i somras. Två gånger på två dagar var helikoptern där.

Även om du går E1:an (kungsleden) eller i sälen så kan fjällen vara farliga, glöm inte det.

Re: Re: Lite påpekande

Hmm, lägger sig ner och dör? Ett annat alternativ är att man blir lite blöt men att det nog går bra iallafall ;) [/QUOTE]

Med en vecka hem till civilisationen?

Re: Re: Re: Lite påpekande

Maskrospigg; sa:

Hmm, lägger sig ner och dör? Ett annat alternativ är att man blir lite blöt men att det nog går bra iallafall ;)

Med en vecka hem till civilisationen? [/QUOTE]

Vilket av mina två alternativ är det du ställer dig frågande till?

Jag menar bara, det är ok att vara lätt klädd i Jämtlandsfjällen, med en dagsmarsch till närmaste Fjällstation, men för en vecka i Sarek hade jag inte chansat med bara en (1) jacka....

Hur gör man för att riva sönder jackan så att det inte går att lappa ihop någorlunda med nål+tråd, silvertejp och liquisole (eller vad man nu har med i lagningsväg)? Jag nöjer mig nog med en jacka även i Sarek.

Naturligtvis går det aldeles utmärkt att fjällvandra med en vindjacka typ Fjällräven och ett regnställ som komplement. Men de allra flesta ser nog idag den kombinationen som en rest från den tid då vi inte hade moderna skalplagg, som faktiskt står emot regn samtidigt som det med åtminstone någorlunda komfort går att ha dem även i vackert väder.

Jag kan köpa att man har dubbla jackor för komfortens skull, men säkerhetsaspekten går jag inte på. I så fall har man antingen fel jacka, eller är på fel utflykt!

/Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips