Re: Frågande?
NUI; sa:
Bara sådär allmänt: Om man skall gå Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta behöver man då verkligen en ryggsäck som väger 3-4 kg, extra kompass och GPS?
Jag menar alltså BEHÖVER. Till skillnad från allt som kan vara kul att ha med. Fanns det rimligt billiga bärare nuförtiden skulle naturligtvis tält med ståhöjd, bord och stolar samt rejält med konjak vara trevligt att ha med.
Var drar man gränsen? När man inte orkar bära längre? Och i så fall, varför just där?
Bara en stilla undran i all vänlighet. Alla bär ju sin egna val.
Jörgen
Det BEHÖVS skor för utan skydd för fötterna skär du upp dig ganska snabbt och kommer inte långt.
en filt som väderskydd, och karta är gränsfall på vad som BEHÖVS, men det kan vara svårt att veta att man kommer rätt annars.
skulle du rekomendera det till någon ?
skor, filt och karta inget mer.
mat osv behövs ju inte för att överleva då det finns vatten och det inte handlar om någon längre tid.
så nej det BEHÖVS inte en GPS eller extra kompass för att du skall överleva.
men skulle man gå vilse, eller drabbas av dimma eller ha sönder sin vanliga kompass så kan det vara två ganska trevliga grejer att ha med sig, för sina knappa 200 gram så är det en ganska bra investering.
och vill det sig illa kan det vara det som räddar livet på dig.
Du frågar var gränsen går ?
För mig går gränsen när säkerhetsnivån för vad jag försöker göra inte längre är på en enligt mig acceptabel nivå.
saker vägs inte bara mot vilken nytta man har av dem eller hur många saker man kan göra av dem, utan även mot vad förlorar jag om jag blir av med den.
ta tex kartan, utan den vill man inte gärna ge sig ut ellerhur. men om jag har Gpsen med stugorna utmärkta så är det inte en farlig situation om jag helt plötsligt vaknar upp efter att ha slumrat till en stund och upptäcker att kartan har blåst bort. / förstörts/tappats osv.
då fungerar GPS en som backup på kartan över vart jag skall och hur jag skall ta mig dit.
vad som begränsar vikten är Jag.
kan jag inte få med mig all utrustning jag "behöver" för att göra det på ett enl mig säkert sätt så får jag ju avstå eller lösa det på något sätt.
ang små kompasser som man hänger i väskan osv så visst är det bättre än ingenting men de som rekomenderar dem har ni verkligen försökt navigera ute i skogen efter dem ? inte alltid det lättaste. och fungerar de över huvudtaget redan innan ni går ut ?
är det inte bättre med en ordentlig kompass ?
/Torbjörn