Ingen bro över Handölan i år

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Från Storulvåns facebooksida:


"Uppdatering angående leden mellan Gåsen och Storulvån:

Som vi tidigare rapporterat är hängbron över Handölan (ca 1,5km från Storulvån) trasig. Den säkraste vägen mellan Gåsen och Storulvån är därför att gå via Sylarna. Som alternativ har Länsstyrelsen satt upp ett rep vid det gamla vadet (som användes innan bron fanns). Som alltid innebär det en risk att vada, framförallt i strömmande vatten och framförallt när det är djupare än knähöjd. Man kan förvänta sig att vattennivån sjunker kommande veckor men som ni ser är vattenståndet fortsatt högt och kan variera snabbt beroende på väder. Ta det varsamt!

På övriga fjället är saker och ting som vanligt; det vandras och klättras och serveras våfflor så det står härliga till!"
 
Vada över Handölan

Efter att ha letat länge efter lite folkglesare fjäll inför sommaren tur med familjen så verkade ju Bunnerfjällen perfekta men så hittade jag information om den bortspolade bron....

Så nu är min fråga om någon har varit där och vadat över sista tiden? Någon som har någon status huruvuda detta skulle vara möjligt utan allt för stora bekymmer.....
 
Är inte där men i Åre har det varit väldigt mycket nederbörd sista tiden så min gissning är att det lite småfarligt att vada där just nu.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag hoppas att jag fattat rätt. Jag tänker anlända till Tjallingen österifrån, på djurstigen i Tjallingdalen, åns sydsida. Då bör jag väl kunna korsa ån på den nord-sydligt gående bron och sedan fortsätta norrut mot Storulvån, och där avsluta turen (eller fortsätta till Storlien). Det är svårt att läsa kartan just här, det ser ut som en vinterled på östsidan om Handölan, men från 1997 vill jag minnas att det faktiskt är en väg.
 
Hoppsan, nu börjar jag fatta. Bron det talas om är inte den vid Tjallingen utan den längre norrut, nära Storulvån? Då rykter idén att följa Tjallingån.

F ö tycker man att de ansvariga borde veta skillnaden mellan vindskydd och raststugor (som det ju handlar om i detta fall).
 
Taget för tre timmar sedan. Absolut inget att vada över! Man hörde stenbumlingarna rulla mot botten. Även vid det rekommenderade vadstället är det högt vattenstånd och svårt/omöjligt att vada. Här på fjällstationen avråder man från detta. Även stor-ulvån är strid och har nästan stigit över ordinarie gränser...
 

Bilagor

  • IMG_0516.jpg
    IMG_0516.jpg
    137 KB · Visningar: 3,438
Hoppsan, nu börjar jag fatta. Bron det talas om är inte den vid Tjallingen utan den längre norrut, nära Storulvån? Då rykter idén att följa Tjallingån.

F ö tycker man att de ansvariga borde veta skillnaden mellan vindskydd och raststugor (som det ju handlar om i detta fall).

I fjällen är nog ett vindskydd = raststuga!

De traditionella vindskydd som används i södra Sverige har man ingen nytta av i en snöstorm, de fylls ju med snö på en gång!

Förövrigt så finns det ju intressanta gapahuk i Göteborg:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gapahuk

https://no.wikipedia.org/wiki/Gapahuk
 
Skillnaden är väsentlig bl a eftersom vindskydd är explicit konstruerade för övernattning, medan raststugor inte är avsedda för detta. De har också olika symboler på kartan, ofylld resp. fylld triangel och båda kan finnas på samma karta. Titta t ex på Fjällkartan kring Storlien.
 
Tack för svar!

Ja det där såg ju inget roligt ut.....så då blir det till att leta alternativ inser jag! Tack för svar och bilder tom! :)

/R
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.