Inför köp av GPS

Hej,

Jag är på G att köpa en GPS och hade tänkt mig en GPS-modul med Bluetooth för att kunna använda denna till olika enheter (handdator, telefon, pc).

Eftersom jag är helt grön på gps & navigering har jag några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Mestadels kommer jag att använda gps för bil- & sjö-navigation.

- Om man vill pyssla lite med geocaching + ha med sig GPS:n i svampskogen är då Handdator + gpsmodul en bra kombination eller måste(bör?) jag ha något liknande eTrex tex. då?

- 15 m diff. i noggrannhet är det på den modulen som jag spanat in, det verkar vara det bästa man kan få utan DGPS, stämmer det?

- För att kunna utnyttjag DGPS, krävs väl ny hårdvara mm eller?

Tacksam för övriga "tänka-på" tips inför GPS-köpet

Mvh
Fredrik

I skogen är det starkt att rekommendera något vattentätt, av uppenbara skäl. Så även på sjön, förstås. En vacker dag spelar det ingen roll, men skulle vädret plötsligt bli mycket sämre är det kanske då du verkligen behöver din GPS, när skummet yr omkring.

Noggrannheten varierar från stund till annan, beroende på satellitgeometri, lokala förhållanden, jonosfären och en del annat. Ofta kan du komma närmare än 15 meter, men ibland blir det sämre än så.

DGPS enligt SBAS (Satellite Based Augmentation System), såsom WAAS eller Egnos, kan man använda utan extra hårdvara. Det krävs bara att programmet i mottagaren har stöd för funktionen.

Anders

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips