inför beställning från Roberts.pl

Hej.

Min syntetsäck är utsliten efter 14års användning och jag ska för första gången köpa mig en dunsäck. Jag har gott om tid på mig. Något särskilt jag bör tänka på? Tänkte mig en 3-sässongsvariant. Behöver inte vara ultralätt. Ska främst användas vid kajakpaddling. Alla verkar nöjda med Roberts.pl och de ser verkligen sköna ut. Jag är ganska rörlig av mig när jag sover och fryser inte ovanligt fort. Globetrotter kanske funkar med standardtyg.

Några invändningar eller funderingar?

Tack på förhand!
 
Att beställa lite bredare än standard ökar komforten väsentligt om man är "i-vändare" IMHO. Sök på Roberts så hittar du ett par matnyttiga trådar.

Thure
 
Bra dunsovsäckar är betydligt billigare i USA och du eller någon bekant skall åka dit.
Under vilka förhållanden har du tänkt använda sovsäcken?
 
Säcken kommer att användas antingen nära vatten under kajakturer eller i gömsle vid fotoutflykter. Vår t.o.m höst till att börja med. Jag har inte fjällvandrat sedan barnsben så det behövs inget gram-jägar-tänk. En bra säck som håller länge. Jag har tyvärr inga kontakter med USA.
 
Vill du ha en lite vidare passform för att kunna vända dig inuti säcken kan Traveller 600 vara ett alternativ. 750 CUIN dun är en bra kompromiss mellan lättvikt och pris om man ändå skall satsa på en dunsäck (600 CUIN är en ganska enkel dunblandning som ger en förhållandevis tung säck i förhållande till isolering). Yttertyg i Pertex Microlight är en bra kompromiss mellan vikt och slitstyrka.

Då du tänkt använda säcken i fuktiga miljöer och vad jag förstår även utanför tältet kan du kolla med Roberts om de kan sy säcken med Pertex Endurance som yttertyg (i varje fall på ovansidan).
http://pertex.com/fabrics/endurance/
 
Voyager

Mitt förslag är en Voyager eftersom det är en av de lättare säckarna med dun hela vägen runt om. De riktigt lätta sovsäckarna är gjorda men en över och underdel som sys ihop och längs sömmen blir det inte så mycket dun, något som känns av vid ett par minusgrader.

Du kan måttbeställa sovsäckarna helt efter eget önskemål. Det krångligaste är att lista ut hur bred du vill ha din sovsäck. Jag tog ett lakan, nålade ihop och provlåg tills jag hittat en omkrets som passade mig.

Beställ med Pertex Endurance alternativt ett skräddarsytt överdrag i Pertex Endurance.

Mejla till Roman på Roberts och diskutera, han har mycket bra info och förslag att komma med.
 
Syntetsovsäck ändå?

Säcken kommer att användas antingen nära vatten under kajakturer eller i gömsle vid fotoutflykter. Vår t.o.m höst till att börja med. Jag har inte fjällvandrat sedan barnsben så det behövs inget gram-jägar-tänk. En bra säck som håller länge. Jag har tyvärr inga kontakter med USA.

Är det inte bättre att fortsätta med syntetsovsäck? Det låter som att du kommer att vistas mycket i fuktigt klimat. Inget fel på dunsovsäckar men vikten är ju inte så viktigt för dig.

Marmot Cloudbreak 20 har bra passform. Komforttemperatur för män är -6. Hellång dragkedja.
 
Att beställa lite bredare än standard ökar komforten väsentligt om man är "i-vändare" IMHO. Sök på Roberts så hittar du ett par matnyttiga trådar.

Thure

Håller med. Men då får man fylla i med lite mer dun för dom blir även kallare. Det tänkte inte jag på när jag beställde en bredare från Roberts.
 
Komfort kostar förstås en del i material och pris. Jag lade till innerkrage i säcken från Roberts vilket är en detalj som ökar köldtåligheten men kostar lite i form av vikt och pris.

Thure
 
Vill du ha en lite vidare passform för att kunna vända dig inuti säcken kan Traveller 600 vara ett alternativ. 750 CUIN dun är en bra kompromiss mellan lättvikt och pris om man ändå skall satsa på en dunsäck (600 CUIN är en ganska enkel dunblandning som ger en förhållandevis tung säck i förhållande till isolering). Yttertyg i Pertex Microlight är en bra kompromiss mellan vikt och slitstyrka.

Då du tänkt använda säcken i fuktiga miljöer och vad jag förstår även utanför tältet kan du kolla med Roberts om de kan sy säcken med Pertex Endurance som yttertyg (i varje fall på ovansidan).
http://pertex.com/fabrics/endurance/

Roberts har även ett sovsäcksöverdrag som heter Second Skin som är tillverkat av Pertex Endurance. Jag har för mig att det kostar ca. 80 Euro.
 
Lånar denna tråd då jag ska beställa från Roberts. En Lhotse 800/900, som ska användas i Pamir, Pik Lenin till sommaren. Funderar om jag villl ha vanlig Microlight eller endurance på yttertyget? Kommer ju använda den varma säcken även nere på 3600-3800m och då vill jag gärna att den ska andas väl.

Endurance känns bra för ökad fukttålighet utifrån när jag ska använda säcken i tre veckor, men är det onödigt? Om jag vill kan de sy på tyget endast vid fotpartiet/huva. Vad säger ni?
 
Pertex Endurance minskar ju något på hur säcken andas.
Har man ett tält där man känner sig trygg på att det inte droppar/rinner fukt är det bättre att köra utan. Endurance i fotända och eventuellt också på huva är en bra kompromiss om man riskerar att ligga med sovsäcken i kontakt med tältduken.
Endurance är perfekt när man t.ex sover under tarp där det riskerar att stänka in vatten under duken eller liknande.

Detta är väl egentligen främst akademiska skillnader, Pertex Endurance ventilerar tillräckligt så länge man inte är allt för varm och svettig i säcken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.