Sovsäck från Roberts för kvinna

Har tittat på en sovsäck mellan -6 till -10 på Roberts.pl och känner mig väldigt förvirrad över mina alternativ. Jag hoppas att någon vänlig själ här kan hjälpa mig att bli lite mer beslutsam.

Jag är 164 cm lång och väger runt 50 kg.

Sovsäcken kommer att användas från mitten av april - mitten av oktober främst i Stockholmsområdet och västerut snarare än norrut.

Då jag främst vandrar är vikten betydelsefull men jag prioriterar en slitstark sovsäck framför en ultralätt ömtålig variant.

De sovsäckar jag tittat på är som följer S/R:

De som verkar vara mer slitstarka

Camper -9 °C på 1130 g á €288
Vagabond -7 °C på 1050 g €284
Globetrotter -10 °C på 1240 g €292
Backpacker -8 °C på 1100 g €301

De som verkar vara ömtåligare och något kallare (?)

Voyager Light -6 °C på 930 g á €249
Ultralight -7 °C på 740 g á €266

Som synes försöker jag få till en sovsäck för under €300, några av säckarna behöver modifieras med en thermal collar (eller?) vilket kommer att lägga på en aning vikt på de säckar som behöver det.

Tacksam för all input.
/I
 
Voyager 700

Hej! :)

Jag köpte en VOYAGER 700 av ROBERT´s (-16)
Den är HELT suverän! Trivs alldeles utmärkt med den.
Får inte känslan av att den känns ömtålig på något sätt, tvärtom! ! Den kommer att hålla länge!

Det bästa med ROBERT´s är ju att de syr säcken efter dina egna önskemål! INGA PROBLEM!
Mail konversationen jag hade (1000 frågor) med ROBERT´s gick alldeles galant!
Han var supersnabb i sin respons på mina frågor och önskemål.

Så maila honom och tala om hur du vill ha din säck, så lovar jag att han styr upp det utan att blinka om du tycker att priset är rätt! :)

Leveransen var dessutom blixtsnabb från beställningsdatum fram till Svenska gränsen där POSTEN schabblade till det! :) Men, men. Thats another story! :eek:P

JAG... kan bara varmt rekomendera ROBERTS.PL
Hoppas du hittar en GO säck som passar dig oavsett märke!

// Egizzz :cool:
 
Tack för tipset. Jag har tittat på Marmots säckar också men i min prisklass är de lite tyngre och just den här säcken klarar bara -3,3 °C vilket är i högsta laget.

Du vet själv hur frusen du är, men TCcomfort -3,3 för en 3-säsongssäck för södra Sverige känns för mig ganska OK. Blir nog ganska varm på sommaren, men du kan förstärka den med lite extra kläder de kallaste vår+höstnätterna. Vikten kan jag hålla med om, men det beror på dunkvaliteten 650CUIN och kraftigare tyg än på lättviktvarianterna.
För fjällbruk 3-säsonger behövs en varmare säck.

Beakta även hur du sover, Marmots säckar är ganska frikostiga i innermåtten vilket passar mig som sover på sidan och gärna vill ha rörelsemån inuti säcken.
Jag har en Marmot Pinnacle (Tcomfort -5,4, Tlimit -12,2) för fjällbruk 3-säsonger. Fungerar bra för detta, men för varm för sommarhalvåret i södra Sverige. Kommer därför att komplettera med en Marmot Hydrogen för detta.
 
Roberts Voyager

Mitt förslag är också att du ska utgå från en Roberts Voyager och anpassa den efter dina behov.

  • Vill du ha en slitstark sovsäck ska du behålla standard tyget Pertex Microlight.
  • En dunvikt på 600 eller 650 borde funka för dig.
  • Fundera på om du vill välja att göra sovsäcken lite smalare och på så sätt spara lite vikt och minska dödvolymen. Jag har själv en Voyager som är 68/42 i stället för standard måtten 77/50.
Som redan sagts så börja maila med Roberts och diskutera dig fram till en sovsäck som passar dig.



A: Voyager är en av de lättare av Roberts sovsäckar som är designade så har dun hela vägen runt. (gäller även Camper och Vagabond)

B: De allra lättaste Voyager Light och Ultralight består av en topp och botten som är ihopsydda med en genomgående söm och det finns ingen isolering precis vid sömmen.
 

Bilagor

  • Sovsäckskonstruktion.jpg
    Sovsäckskonstruktion.jpg
    12.3 KB · Visningar: 1,004
Hej! :)

Jag köpte en VOYAGER 700 av ROBERT´s (-16)
Den är HELT suverän! Trivs alldeles utmärkt med den.
Får inte känslan av att den känns ömtålig på något sätt, tvärtom! ! Den kommer att hålla länge!

Så maila honom och tala om hur du vill ha din säck, så lovar jag att han styr upp det utan att blinka om du tycker att priset är rätt! :)

Leveransen var dessutom blixtsnabb från beställningsdatum fram till Svenska gränsen där POSTEN schabblade till det! :) Men, men. Thats another story! :eek:P

// Egizzz :cool:

Tack för ditt svar! Det känns tryggt att så många har beställt från Roberts här på utsidan och verkar ha fått sina drömsäckar. Därav min önskan om att ha en egen därifrån... ;) Mitt enda orosmoment är att jag inte vet exakt hur min drömsäck ska vara men jag antar att de kommer att hjälpa mig att hitta den.
 
Du vet själv hur frusen du är, men TCcomfort -3,3 för en 3-säsongssäck för södra Sverige känns för mig ganska OK. Blir nog ganska varm på sommaren, men du kan förstärka den med lite extra kläder de kallaste vår+höstnätterna. Vikten kan jag hålla med om, men det beror på dunkvaliteten 650CUIN och kraftigare tyg än på lättviktvarianterna.
För fjällbruk 3-säsonger behövs en varmare säck.

Beakta även hur du sover, Marmots säckar är ganska frikostiga i innermåtten vilket passar mig som sover på sidan och gärna vill ha rörelsemån inuti säcken.
Jag har en Marmot Pinnacle (Tcomfort -5,4, Tlimit -12,2) för fjällbruk 3-säsonger. Fungerar bra för detta, men för varm för sommarhalvåret i södra Sverige. Kommer därför att komplettera med en Marmot Hydrogen för detta.

:) Jag är frusnare än de flesta jag känner men jag misstänker att en stor del av det har varit för att jag hamnat i säckar som varit för stora för mig i kombination med för dåligt med mat. En klar fördel med att köpa en Marmot är ju att den går att prova innan för att känna hur den passar mig. Jag är övertygad om att de gör väldigt bra sovsäckar, inga frågor på det.

Jag tänker dock att en varmare säck som kan öppnas upp och användas som quilt de absolut varmaste nätterna är mer funktionellt då det kan vara svårt att veta hur kallt man upplever att det är även om man har stenkoll på väderprognoserna och jag har frusit allt för många nätter ute i det fria för att inte oroa mig för att köpa en sovsäck som visar sig vara för kylig för mig.

Uppskattar verkligen ditt svar och att du uppmärksammar på att det finns andra möjligheter i min prisklass. :)
 
Mitt förslag är också att du ska utgå från en Roberts Voyager och anpassa den efter dina behov.

  • Vill du ha en slitstark sovsäck ska du behålla standard tyget Pertex Microlight.
  • En dunvikt på 600 eller 650 borde funka för dig.
  • Fundera på om du vill välja att göra sovsäcken lite smalare och på så sätt spara lite vikt och minska dödvolymen. Jag har själv en Voyager som är 68/42 i stället för standard måtten 77/50.
Som redan sagts så börja maila med Roberts och diskutera dig fram till en sovsäck som passar dig.



A: Voyager är en av de lättare av Roberts sovsäckar som är designade så har dun hela vägen runt. (gäller även Camper och Vagabond)

B: De allra lättaste Voyager Light och Ultralight består av en topp och botten som är ihopsydda med en genomgående söm och det finns ingen isolering precis vid sömmen.

AHA! Precis sånt där jag inte har koll på vad gäller soväckarna som de gör (eller några sovsäckar för den delen), tack för din illustrativa förklaring :) . En Voyager kom inte med i listan, mest på grund av att de var något dyrare för samma komforttemperatur än de jag tittat på. Jag ska absolut kolla mer på en Voyager och ha den i åtanke i den kommande mailkonversationen.
 
Jag använder en Voyager Light 400 under sommarhalvåret i kombination med Haglöfs sovsäcksöverdrag ( om nödvändigt ). Under vinterhalvåret blir det Voyager 800. Min Voyager Light är sydd i Pertex Microlight medan vintersäcken har det utvändiga tyget i Pertex Endurance. Jag tycker sistnämnda material är bättre pga av ökad slitstyrka, även om det väger mer och andas sämre.
 
Jag använder en Voyager Light 400 under sommarhalvåret i kombination med Haglöfs sovsäcksöverdrag ( om nödvändigt ). Under vinterhalvåret blir det Voyager 800. Min Voyager Light är sydd i Pertex Microlight medan vintersäcken har det utvändiga tyget i Pertex Endurance. Jag tycker sistnämnda material är bättre pga av ökad slitstyrka, även om det väger mer och andas sämre.

Tack för din input, jag uppskattar det verkligen.

Var Pertex Endurance standardmaterial när du köpte din säck eller fick du det som förslag när du specade din sovsäck?

Hur mycket sämre andas den säcken jämfört med din sommarsäck?
 
Pertex Endurance är inte standard utan något man beställer extra.

Endurance är en PU beläggning som läggs på det ursprungliga Pertex tyget, både Microlight och Quantum finns med Endurance, men jag misstänker att Roberts enbart använder Microlight.

PU beläggningen gör att säcken andas sämre än samma tyg utan PU, när säcken ska torkas så vänder man ut och in på den så att den inre väven utan PU hamnar ytterst.

En stor fördel med Endurance är att säcken vid kyla inte blir lika blöt av utandningsluften.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik Roberts sovsäck Bo och sova 6
Håkan K Sovsäck från Roberts Outdoor Equipment Bo och sova 189
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.